Mobilreparatør har ødelagt min mobil - hva gjør jeg?
Jente, 20
Hei, For noen måneder siden sendte jeg inn telefonen min på batteri bytte tjeneste hos en sånn reparasjonsbutikk på gata. Men etter flere problemer hvor de har vært frekke mot meg, ikke limt telefonen min ordentlig og hvor jeg har lagt merke til at strømmen på batteriet har blitt verre. Bestemte jeg meg for å sende den inn til en offisiell repratør. Jeg fikk melding fra dem i dag, at gate reparasjons butikken har så og si skadet telefonen min og mange av delene må erstattes, noe som vil koste litt under 11 000 nok. Det jeg lurer på er om det er jeg som må betale for kostnadene for reparasjonen/ny telefon. Eller er det gate reparatørene som burde? Fra det jeg vet, så er butikken en registrert forretning som ligger sentralt på Karl Johan, Oslo.
Svar
Hei Jente 20 år.
Det høres ut som en frustrerende situasjon. Når en reparasjonsbutikk ikke utfører en tjeneste på en tilfredsstillende måte, og dette fører til ytterligere skader, har du rett til å kreve kompensasjon fra dem. Siden butikken er en registrert forretning, har de et ansvar for å utføre reparasjoner på en fagmessig måte. Jeg anbefaler at du gjør følgende:
Dokumenter alt
Samle all dokumentasjon relatert til reparasjonen, inkludert kvitteringer, korrespondanse med reparasjonsbutikken, og be om en rapport fra den offisielle reparatøren.
Kontakt reparasjonsbutikken
Send en skriftlig klage til den opprinnelige reparasjonsbutikken. Forklar hva som har skjedd, og inkluder rapporten fra den offisielle reparatøren som viser skadene. Be dem om å dekke kostnadene for reparasjonen eller en ny telefon.
Krev kompensasjon
Oppgi hva du ønsker som løsning, enten at de dekker reparasjonskostnadene eller gir deg en erstatning. Gi dem en rimelig frist for å svare og løse saken. Du kan velge å dekke reparasjonskostnadene selv midlertidig og deretter kreve erstatning fra reparasjonsbutikken, hvis de ikke tar ansvar etter at du har sendt en skriftlig klage.
Vurder også om det er økonomisk forsvarlig å reparere telefonen, spesielt hvis reparasjonskostnadene nærmer seg eller overskrider verdien av telefonen.
Forbrukertilsynet
Hvis reparasjonsbutikken ikke svarer tilfredsstillende og ikke kompenserer deg for utgiftene eller telefonens verdi, kan du ta saken videre til Forbrukertilsynet. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne
Håper dette hjelper deg videre.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 29.8.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål