Fikk MC reparert men den var ikke kjøreklar.
Gutt, 18
Hei, jeg har hatt motorsykkelen min hos et mc verksted og der har den stått lenge, en dag fikk jeg melding om at den var klar for henting, så jeg drar ned for å hente den. Når jeg kommer tll kassa får jeg lest opp hva som er gjort med sykkelen og hvor mye dette kostet, de sa også at sykkelen var kjøreklar. Når jeg setter på meg sykkelen og skal kjøre, møter jeg mannen som har skrudd på den og har ikke engang prøvekjørt den, han prøver den først da jeg ber han om det og da finner han ut at foreksempel tannhjulet er løst, hadde jeg kjørt da kunne kjede hoppet av og tatt tak i benet mitt, har ikke verksteder prosedyrer de må følge for å ha lov til å si at den er kjøreklar, foreksempel så er det vel en lov om den er godkjent stand osv? Verkstedet h er flinke på å sende faktura men ikke å gjøre jobben ordenlig, takk for svar.
Svar
Hei.
Når du leverer et kjøretøy på et verksted er reparasjonen regulert av Håndverkertjenesteloven og reparasjonen skal være fagmessig korrekt. Hvis jobben som er utført ikke er fagmessig utløser det noen rettigheter for deg.
Blir reparasjonen ikke utført i henhold til avtale bør du klage skriftlig til verkstedet og beskrive hvilket problem som er oppstått. Dette vil utgjøre en formell reklamasjon til verkstedet og dersom de ikke ordner opp i den mangelfulle reparasjon har du flere rettigheter.
Be om å få utlevert all dokumentasjon relatert til reparasjonen, inkludert kvitteringer, arbeidsordrer, og eventuell kommunikasjon med verkstedet. Dette vil være viktig for å støtte kravet ditt dersom de ikke skulle ordne opp eller det oppstår andre problemer.
Du kan ikke kreve erstatning eller kompensasjon for en skade som ikke er skjedd eller en risiko for skade. Har du hatt et økonomisk tap som er relatert til at de ikke var ferdige til tiden kan du kreve det erstattet.
Krev at de reparerer det som er igjen og innen en frist du setter. Dersom de ikke ordner opp innen fristen du har satt, kan du klage til Forbrukertilsynet. De tilbyr gratis mekling. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Send inn klage - Forbrukertilsynet
Du kan lese mer om dine rettigheter her: Misfornøyd med reparasjon av bil? – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)
Håper dette var til hjelp.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 22.8.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål