Spørsmål og svar

Butikken, Vipps og banken, alle påstår de ikke har mine penger.

Jente, 16

Hei! Noen måneder siden hadde jeg kjøpt fra et selskap. Jeg hadde kjøpt to ting for rundt 600kr med vipps, og betalingen ble reservert fordi de hadde ikke sendt varene enda. Senere, fikk jeg vite at den ene varen kommer aldri til å komme på lager. Så jeg ble trekt 300kr (altså bare én vare ble sendt) og det reserverte beløpet sto fortsatt (og fortsatt gjør). Så til sammen ble jeg fått rundt 900kr trekket fra konto. Jeg kontaktet selskapet, og det sa at det er banken som kan frigi reservasjonen. Kontaktet banken og den sa kontakte vipps. Kontaktet vipps, de sa at det er selskapet som skal gjøre det. Kontaktet selskapet, igjen, sa å kontakte banken. Jeg føler at jeg er sittende fast i en endeløs løkke med frem og tilbake. Dette har gått i 4 måneder og jeg seriøst vet ikke hvordan jeg får den reservasjonen tilbake. Virkelig håper jeg kan få et konkret svar for å slutte med dette tullet!! Takk!

Svar

Hei Jente 16 år.

Det høres virkelig frustrerende ut å være fanget i denne endeløse kommunikasjon. Jeg anbefaler at du:

Skritlig klage
Send en skriftlig klage til alle selskap og be de bekrefte at de ikke har pengene. Du kan legge til at du vil ha pengene refundert og vil ha svar innen 7 dager. Skriv også at du vil kreve forsinkelsesrenter på beløpet og ta saken videre hvis du ikke får pengene innen fristen.

Be om en skriftlig bekreftelse

Når du kontakter selskapet, banken eller Vipps, be om en skriftlig bekreftelse svar på e-posten. Dette kan være nyttig hvis du trenger å følge opp senere eller hvis du trenger å klage til en høyere instans.

Kontakt Forbrukerrådet
Hvis du ikke klarer å løse problemet direkte med selskapet, banken eller Vipps, kan du vurdere å kontakte Forbrukerrådet for veiledning og bistand. De kan hjelpe deg med å forstå dine rettigheter som forbruker og gi råd om hvordan du kan gå videre.

Klag til Forbrukertilsynet
Dersom det er butikken sim ikke refunderer penge kan du klage de inn for gratis mekling. Etter 1. juli koster det 255 kr å klage. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet

Klage til Finansklagenemnda

Hvis det er Vipps eller nken som ikke vil refundere pengene, kan du vurdere å klage til Finansklagenemnda. Dette er en uavhengig klagenemnd som behandler klager fra forbrukere om finansielle tjenester, inkludert Vipps-transaksjoner. Du kan lese mer om prosedyren her: Forside - Finansklagenemnda (FinKN)

Fordi du er under 18 år, må du be en av dine foresatte om å klage på dine vegne.

Håper dette var til hjelp!


Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 16.5.2024

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål