Spørsmål og svar

Har samtykket til slanketabletter som jeg ikke ønsker.

Jente, 16

Hei, jeg fikk telefon av en som selger slanketablet de heter( morry) de sa at jeg vant en slank Tablett og jeg må bare betale for frakten 79kr. jeg tenkte ikke så langt hele tanken min var fullt av å gå ned i vekt så jeg sa ja og gadd ikke å høre så mye om regelen.nå fikk jeg en faktura på 1560kr… og mer tabletter jeg ville ikke ha de tabletter gjøre ikke noe for meg. Og jeg vil ikke stresse mamma og jeg kan ikke betale det jeg har ringt de og de sa at de ikke hadde noe returrett og jeg hørte jo ikke om det og jeg kan ikke betale og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil ikke ha de tablettene de gjør ikke noe For meg! alt ligger i boksen og de nekter at jeg kan returnere tilbake jeg kan ikke betale noe jeg ikke skal ta!!! Finnes det en måte jeg kan slippe unna det her.

Svar

Hei Jente 16 år.

Det er viktig å ta tak i situasjonen raskt. Her er trinnene du kan følge for å håndtere dette problemet:

Dokumenter alt
Samle all informasjon og dokumentasjon som e-poster, fakturaer, og eventuelle telefonsamtaler. Noter ned detaljer som navn på selskapet, navn på personen du snakket med, datoer og tider.

Kontakt selskapet skriftlig
Send en skriftlig klage til selskapet hvor du forklarer situasjonen. Angi at du ikke ble informert om fullstendige kostnader og vilkår, og at du ønsker å returnere produktene. Be om en returadresse og en bekreftelse på at du kan returnere varene og få refundert pengene. Sørg for å sende brevet med en form for sporbar post, slik at du har bevis på at det ble sendt.

Angrerett
Undersøk om du har mulighet til å bruke angreretten din. I Norge har du vanligvis en angrerett på 14 dager ved kjøp av varer over telefon eller internett. Dette betyr at du kan returnere varene og få pengene tilbake innen denne perioden. Informer selskapet skriftlig om at du ønsker å benytte deg av angreretten.

Klag til Forbrukertilsynet
Hvis selskapet nekter å samarbeide, kan du ta saken til Forbrukertilsynet for mekling. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 21.6.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål