Bestilte klær fra en butikk på Tik Tok, men pakken er ikke kommet.
Jente, 15
Hei, jeg bestillte en sports t shirte fra en butikk på tiktok, den kosta rundt 450 kr. Jeg bestilte den og fikk Mail om at den ble kjøpt og de skal sende meg Mail når den er på vei. Det har gått uker uten noen tilbakemeldinger om bestillingen min, jeg har sendt flere email men de ignorerer, men forsatt poster på tiktok og sosiale medier. Jeg så en post som snakka om samme butikk og hvordan de aldri fikk pakken sin og mange i kmt feltet skrev at de aldri fikk pakken sin og ble ignorerert. Jeg fant også ut at t shirten var flask og selgeren hadde aldri gjort det klart. Er det mulig å kreve tilbake penger via banken? Hva skal jeg gjøre!?
Svar
Hei.
Har du allerede sendt en skriftlig klage til butikken uten at det er skjedd noe, kan du ta saken videre. Dersom det er snakk om en norsk butikk kan du ta saken til Forbrukertilsynet. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Send inn klage - Forbrukertilsynet og siden du er under 18 år er det dine foreldre som skal representere deg i saken.
Hvis butikken ikke er registrert i Norge kan du kontakte Forbruker Europa og de kan hjelpe deg videre. Du finner deres kontaktinformasjon her: Kontakt oss : Forbrukereuropa
I fremtiden bør du ha litt sunn skepsis før du handler på en nettside du ikke har handlet på før. Nedenstående er tips til hvordan du bør gå frem:
1) Sjekk om du finner kontaktinformasjonen til butikken. Informasjon om butikken skal enten være under "kontakt oss", "om oss" eller "leveringsbetingelser", "vilkår" eller lignende.
Det tryggeste er hvis selskapet er registrert med et norsk organisasjonsnummer som starter med et 9- tall. Ellers kan du søke på navnet i Brønnøysundsregistrene for å se om de er registrert i Norge: https://www.brreg.no
2) Sjekk butikkens rykte på nett. Du kan søke på butikkens navn og ordet "erfaringer", "anmeldelser" og "Trustpilot" for å se om andre har skrevet om sine kundereise med selskapet.
3) Sjekk totalsummen. Frakt, gebyrer og avgifter kommer ofte i tillegg til den oppgitte prisen. Hvis du skal handle fra en utenlandsk nettbutikk er det lurt å sjekke importkalkulatoren på Tollvesenet.
4) Velg sikker betaling. Vi anbefaler i de fleste tilfeller at du betaler med kredittkort eller betalingsløsninger, slik som Paypal, når du handler på nett.
Ved bruk av kredittkort har du en lovfestet rett til å kreve pengene tilbake fra banken din i flere tilfeller. Mottar du ikke varen kan banken refundere deg kjøpesummen, siden det er bankens penger du betaler med når du bruker kredittkort.
5) Er det lite informasjon om butikken og hvor varene blir sendt fra da bør du være skeptisk.
Her kan du lese mer detaljert om hvordan bør gå frem når man handler på nett: Netthandel – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)
Håper dette var til hjelp.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 23.5.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål