Jeg er blitt lurt på en nettside - hvordan skal jeg handle trygt online?
Jente, 19
Hei jeg vet ikke om det jeg skal skrive om angår dette temaet men... Jeg har nylig vært å handlet diverse saker på internett, noe som jeg aldri har gjort før så jeg er helt ny til denne prosessen. Jeg vet at det er en skikkelig nettside ettersom at mine venninner har anbefalt den til meg. Jeg betalte for en express levering så jeg sjekker mailen min hver dag om ny info. Jeg sjekket også spam og såg en mail om at posten var usikker på hvor de skulle levere pakken. Jeg gikk og registrerte det sammen med all kortinformasjonen min siden jeg tydligvis måtte betale litt ekstra for frakt. I etterkant så jeg jo selvfølgelig at dette var en scam og skjønte ikke hvordan jeg ikke så det før jeg allerede hadde registrert alt. Føler jeg trenger en step by step guide for jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har sperret kortet mitt og vurderer å kjøpe nytt, men vet ikke om det nye kortet kommer til å ha samme kortinfo som det gamle.
Svar
Hei.
Det var leit å høre at du er blitt lurt. Dersom du bestiller et nytt kort vil det nye kortet ha ny kortinformasjon, det eneste vil være samme kontonummer. Dert vil ikke være mulig for de som har lurt deg å belaste ditt nye kort. Vi anbefaler at du får din bank til å hjelpe deg med å få et nytt bankkort.
Når du har betalt med kredittkort og ikke fått tjenesten eller varen har du rett til å kreve pengene tilbake fra banken din i flere tilfeller. Har du betalt med debetkort kan du sjekke med banken om du har samme rettigheter som ved kredittkort eller ikke. Du må rask kontakte banken da de ofte har korte frister for å melde inn krav.
Forbrukerrådet har laget en guide som beskriver hva du bør undersøke før du handler på nett. Punktene er oppremset nedenfor. Du bør uansett lese guiden som har mer fyllestgjørende informasjon: Netthandel – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)
- Sjekk om du finner kontaktinformasjon på nettsiden og hvor selskapet er registrert
- Sjekk butikkens rykte ved å google eller se om du finner andres erfaringer på eksemeplevis trustpilot.no
- Sjekk avtalevilkårene For eksempel kan det variere fra butikk til butikk hvem som skal betale frakten, prisen på frakten, leveringstid etc. Handler du på en nettside utenfor EU bør du være ekstra nøye med å sette deg inn i avtalevilkårene.
- Sjekk totalsummen og sammnlign gjerne med andre butikkers priser. har du bstilt noe fra utlandet bør du sjekke hva varen koster med skatter og avgifter. Det kan du gjøre her: Importkalkulator - Tolletaten
- Velg sikker betaling som for eksempel kredittkort hvor det er bankens penger du betaler med som du etterpå betaler til baken.
- Nettvett Ikke gi personsensitiv informasjon om deg selv.
- Sjekk om produktet er trygt Det kan du blant annet gjøre her: farligeprodukter.no og EU-kommisjonens nettsider.
Lykke til med online handel i fremtiden!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 10.7.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål