Skal bestille digital kunst. Hva bør jeg huske på?
Jente, 18
Hei, jeg har en kunstner jeg følger på sosiale medier som jeg ønsker å bestille digital kunst av. Jeg har ikke kjøpt noe på nettet før og for å betale denne personen må jeg bruke PayPal (personen bor ikke i Norge), som jeg ikke skjønner helt og er ikke så sikker på heller. Jeg har laget en bruker, men har verken knyttet kort eller bankkonto ennå. Hva burde jeg gjøre? Jeg er ikke veldig bekymret for svindel fordi dette er en person jeg har følget og snakket med for en god stund nå. Jeg er også litt usikker om hvordan det ville blitt påvirket av norske lover og kanskje skatt? Men alt jeg finner nevner bare fysiske varer, og det er jo en digital tegning/maling jeg ønsker meg. Det blir ikke sent i posten eller noe. Hvis jeg kjøper det allikevel blir det rundt 70$, maks 130$.
Svar
Hei! 
Det er kanskje ikke så ofte at man bestiller digital kunst fra utlandet, så jeg skjønner godt at du spør om dette. Regelverket er muligens ikke like åpenbart her, i forhold til fysiske varer. 
Det er litt begrenset hvor mye jeg kjenner til disse reglene, siden vi i Forbrukerrådet jobber mest med kjøp innenfor Norge. Men jeg kan komme med noen tips, som jeg håper kan være nyttige: 
1. Dersom du skal betale med Paypal, kan du sjekke om du har mulighet til å legge inn bank- eller kredittkortet ditt der. Altså slik at betalingen trekkes fra kortet. 
Når du betaler noe med kort, kan du i utgangspunktet kreve at banken din betaler tilbake pengene dine, dersom du for eksempel blir svindlet. Dette kalles for kortreklamasjon, og er mulig når du betaler med kredittkort, eller VISA/Mastercard debetkort. Her er en lenke med mer informasjon: 
Kortreklamasjon – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)
2. Du kan også kontakte Tolletaten, siden de jobber med regelverket knyttet til import og kjøp av varer fra utlandet. De kan sikkert gi deg et godt svar på om du må betale avgift på digital kunst eller ikke: 
Kontakt oss - Tolletaten
3. Dersom kunstneren ikke leverer det bildet eller den kvaliteten som du ble lovet, kan du klage til hen. Hvis dere ikke blir enige, kan du få hjelp fra Forbruker Europa. De jobber spesielt med klagesaker, dersom du har kjøpt noe fra en næringsdrivende, som oppholder seg i et annet EU/EØS-land. Lenke: 
Forbrukereuropa
Ellers er det viktig å ta vare på dokumentasjon rundt kjøpet. Ta vare på bestillingsbekreftelse, ta bilde/screenshot av chat osv med kunstneren, slik at du har bevis på hva dere har avtalt. 
Lykke til!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 3.8.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
