Spørsmål og svar

Ble svindlet ved kjøp av en konsertbillett - hva kan jeg gjøre?

Jente, 20

Hei ung.no Jeg opplevde tidlig i april å bli svindlet da jeg skulle kjøpe en billett til en metal festival i Oslo samme måned. Dagen etter oppdaget jeg at det var en svindel. Jeg kontaktet banken og politiet, uten å få særlig hjelp. Politiet satt meg over til nye, og ba meg fylle ut noe på nett som jeg ikke fant... Banken sa at jeg skulle fylle ut et skjema når pengene hadde blitt overført. Har ikke helt skjønt hva jeg skulle gjort, og pga stress i studier og ellers, har tiden gått. Ønsker å gjøre noe med det, men er det for sent? Summen var på rundt 1000kr. Fikk med meg at flere hadde opplevd svindel til samme festival. Takk for svar! :)

Svar

Hei.

Nå vet jeg ingen ting om hvilken side du har kjøpt konsertbilletten på så jeg kan ikke sjekke om det ligger noen informasjon som kan hjelpe oss med å gå videre med saken.

Først og fremst vil jeg anbefale at du sjekker nettsiden vor du kjøpte billetten og finner kontaktinformasjon til den som har nettsiden. Vi vil anbefale at du sender en e-post hvor du krever pengene refundert innen 7 dager. Du kan legge til at dersom du ikke mottar pengene vil du ta saken videre, eventuell kontakte politiet.

Har du betalt med kredittkort så kan du fremme et krav som kalles kortreklamasjon mot banken. De har ofte korte frister og det kan være at du har overskredet fristen. Jeg vil uansett anbefale at du tar kontakt med banken på nytt for å få veiledning. Du kan lese mer om kortreklamasjon her: Kortreklamasjon – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)

Dersom du ikke har betalt med kort og du vet hvem motparten er, kan du ta saken til Forbrukertllsynet: Send inn klage - Forbrukertilsynet

Vet du ikke hvem motparten er kan du anmelde forholdet til politiet. Du har lov til å anmelde dette uansett hva politiet sier. Dersom politiet henlegger saken anbefaler jeg at du klager på henleggelsen.

Dersom du ikke får noe ut av de ulike fremgangsmåter som er nevnt ovenfor så må du akseptere at du har vært uheldig. En annen gang må du sjekke nøye hvem som er utbyteren og hvilke rykte denne har. Dette gjelder all slags netthandel. Jeg legger ved Forbrukerrådets guide til netthandel så du kan unngå å komme i samme situasjon i fremtiden: Netthandel – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)

Håper dette var til hjelp.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 27.6.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål