Spørsmål og svar

Betalte for et kurs online, men har ikke hørt fra selskapet.

Jente, 19

Så jeg bestemte meg for å begynne på språk kurs på kvelden. Jeg overførte penger og hørte aldri noe mer fra bedriften eller bekreftelse. Banken bekrefter pengene er borte til dem, jeg har ikke mastercard så da er vel pengene tapt? Er det ikke rød flagg og ignorere etter du har betalt? Håpløst, og det så ut som en legit sted også. Ingen tlf nummer å ringe til og ikke noe anmeldelser så kanskje svindel. Er snakk om 3000kr, er det lite sannsynlig å få penger tilbake. er fra en bedrift. men står uten noe info om kurset, de har ghostet meg fra da jeg betalte. er over en uke siden nå og kurset er om to uker, men vet ikke kl eller noe mer.

Svar

Hei.

Dersom du finner kontaktinformasjon bør du straks sende en mail og forhøre deg om hvor ordrebekreftelse, informasjon om oppstart osv. er. Du kan legge til at dersom du ikke hører fra de vil du ta saken videre.

Vi anbefaler at du kontakter banken som utstedte kortet du brukte. Det er ikke kun kreditkort som har en kjøperbeskyttelse,mange debetkort har samme rettigheter knyttet til kortet. Å fremme et kort mot banken kalles kortreklamasjon og du kan lese mer om denne rettigheten her: Kortreklamasjon – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)

Kan banken ikke hjelpe deg og selskapet er norsk kan du ta saken til Forbrukertilsynet: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne Siden du er under 18 år kan du ikke selv klage saken inn, men av dine foresatte kan gjøre det på dine vegne.

Er det et utenlandsk selskap kan du kontakte Forbruker Europa for å få hjelp: Kontakt oss : Forbrukereuropa

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 6.10.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål