Spørsmål og svar

Får ikke varen jeg har bestilt fra Sverige. Kan jeg få tilbake pengene?

Jente, 17

Hei! Jeg bestilte en pakke fra en trygg bedrift i Sverige for en måned siden. Har bestilt der mange ganger før, og da kom alltid pakkene innen maks en uke. Posten har ikke mottatt pakken enda, så jeg sendte de Mail for en stund siden. De svarte noen dager senere at de skulle prøve å spore pakken, og hvis ikke skulle de refundere meg. Fortsetter å prøve å kontakte de, men har ikke hørt noe mer. Er det noe jeg kan gjøre hvis jeg ikke får pakken eller pengene tilbake? Takk for svar!

Svar

Hei!

Dersom du ikke får tilbake pengene dine fra denne bedriften, og du betalte for varen med kort, kan du prøve å kontakte banken din. Når du har betalt noe med kort, kan du i mange tilfeller be om at banken din betaler tilbake pengene dine, når butikken ikke gjør dette. Dette kan for eksempel være i situasjoner hvor du ikke får det du har betalt for, eller dersom du blir svindlet.

Her er en lenke med mer informasjon om denne løsningen:

Kortreklamasjon – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)

Hvis du ikke betalte med kort, eller om banken din ikke kan gi deg refusjon, kan du kontakte Forbruker Europa. Forbruker Europa kan ofte hjelpe deg med å løser saker, dersom du opplever problemer med en utenlandsk nettbutikk (innenfor Europa).

Lenke med kontaktinformasjon til Forbruker Europa:

Kontakt oss : Forbrukereuropa

Lykke til, så håper jeg dette løser seg raskt!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 29.6.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål