Bestilte noe på nett for 249, men kontoen er blitt belastet med 533 kr.
Jente, 16
Hei, i dag skulle jeg bestille noe på nett, varen kostet 249kr, når jeg gikk til kassen måtte jeg først legge inn e-post, tlf, adresse og til slutt kort info. Da jeg var ferdig med å fylle in kort info sto det bare «kjøp nå», det sto ingen steder hvor mye total summen var eller om jeg måtte betale for no shipping. Så jeg tenke bare at jeg ville betale for det varen min kostet (249kr), så jeg trykket på knappen og kom til en ny side hvor det sto at bestillingen var fullført. Jeg gikk deretter inn i banken og oppdaget at de hadde trukket over dobbelt så mye enn de egt skulle, de trakk 533kr. Jeg fikk deretter en Mail med bilde av bestillingen hvor det sto at jeg hadde betalt 249kr for pakken, noe som åpenbart ikke stemte. Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Har prøvd å kontakte de men det går ikke og skal man ikke i såfall få beskjed om hvor mye man skal betale i toll/frakt på forhånd?
Svar
Hei.
Vi anbefaler at du raskest mulig tar kontakt med banken for å høre om du eventuell skal sperre kortet ditt.
Du bør ha bevis for at du har sendt en klage, dersom du har sendt en e-post så holder det. Men har du sendt klage via et kontaktskjema og du ikke har fått kvittering på hva du har sendt, bør du sende det på nytt, men husk å ta skjermbilde før du trykker send. Du bør lagre skjermbildet så du har bevis i saken.
Jo du har rett til å få opplyst hele beløpet, inklusiv avgifter og andre gebyr dersom det er en nettside som henvender seg tilnorske forbrukere. Reglene kan variere fra land til land.
Dersom det er en utenlandsk nettside du har har handlet på kan du kontakte Forbruker Europa som skal hjelpe deg videre: Kontakt oss : Forbrukereuropa
Har du handlet på en norsk nettside kan du klage til Forbrukertilsynet: Send inn klage - Forbrukertilsynet
Håper dette var til hjelp.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 3.7.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål