Spørsmål og svar

Har handlet fra en useriøs nettbutikk - hva gjør jeg?

Jente, 15

Hei. Jeg bestilte en jakke fra Oslogirl.no tidlig i desember etter jeg så mye om den på TikTok. Jeg fikk den over 3 uker etterpå og den levde ikke opp til forventningene, samt var den for stor. Jeg sendte da epost til nettbutikken med en gang med spørsmål angående retur uten noe svar. I ettertid har jeg sendt to eposter til uten å ha visst hva mer jeg kan gjøre, kom ikke med noe returlapp og står ingenting på nettsiden heller om hva jeg skal gjøre. Ønsker gjerne pengene mine tilbake da jeg ikke har egen jobb og en begrenset inntekt så 700kr er en del penger for meg.

Svar

Hei Jente 15 år.

Jeg finner ingen kontaktinformasjon på siden og det får meg til å tro at det er en falsk "norsk" nettside.Forbrukerrådet har gått ut med advarsler om denne praksisen blant annet i denne artikkelen (fra november 2021).

Du har reklamasjonsrett og angrerett når et utenlandsk selskap har norsk nettside og markedsfører produkter direkte mot norske forbrukere. Det er likevel vanskelig å forfølge et krav, fordi det norske forbrukerapparatet ikke kan behandle saken. Du må starte med at klage skriftlig til selgeren . husk at ta vare på en kopi/bilde av henvendelsen.

Klagemuligheter
Betalt med kort:
Du kan kreve refusjon fra banken, hvis du betalte med kredittkort. Banken tilbakefører pengene hvis du har et krav på penger som du ikke når fram med mot en næringsdrivende selger. Det kan f.eks. være fordi selgeren ikke respekterer angreretten eller reklamasjonsretten din. En del debetkort vil gi samme dekning. For å få dekning fra banken må du ha sendt klage til motparten. Det er ikke et krav at du har fått svar. Les mer her: Kortreklamasjon.

Betalt med Klarna:
Hvis du har valgt å betale med faktura via Klarna, kan du kreve refusjon fra dem. Det gjelder selv om fakturaen var gratis. Som kredittyter er Klarna ansvarlige når du ikke får det du har betalt for. Du har de samme rettighetene mot dem som du har overfor banken ved bruk av kredittkort. Les mer her: kortreklamasjon.

Kontaktskjema og e-postadresse finner du her: Kontakt Kundeservice | Klarna Norge.

Vil ikke banken/Klarna dekke tapet?

Da har du anledning til å klage inn saken til Finansklagenemndas avdeling for Bank og finans, som du finner her: Bank og finans - Finansklagenemnda (FinKN).

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 4.2.2025

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål