Spørsmål og svar

Selger har levert feil størrelse på genseren jeg har kjøpt.

Jente, 14

Hva gjør man hvis man har bestilt en genser og de som selger har sendt feil størrelse og vil ikke rette opp i det?

Svar

Hei Jente 14 år.

Hvis du har bestilt en genser, men mottatt feil størrelse, og selgeren ikke vil rette opp feilen, har du rettigheter som forbruker. Når en vare som blir sendt er feil i forhold til bestillingen, har du krav på å få det rettet opp uten ekstra kostnad.

Jeg anbefaler at du gjør følgende:

Kontakt selgeren skriftlig
Send en skriftlig klage til selgeren (e-post eller meldingssystemet til nettbutikken) og forklar problemet. Be om at de sender riktig størrelse eller gir deg pengene tilbake. Husk å oppgi ordrenummeret og legge ved bilder som viser feilen, både av genseren og på bestillingsbekreftelsen du fikk da du bestilte.

Opplys om dine rettigheter i henhold til forbrukerkjøpsloven. Hvis selgeren har sendt feil vare, er de pliktig til å rette opp feilen, for eksempel ved å sende riktig størrelse eller gi deg full refusjon.


Sett en rimelig frist (f.eks. 14 dager) for at de skal rette opp feilen. Du kan legge til at dersom dette ikke er løst innen fristen vil du ta saken videre.

Kontakt betalingsleverandøren
Du bør også kontakte betalingsleverandøren (kredittkortselskapet, PayPal, Klarna) for å bestride betalingen, dersom du har betalt med kredittkort eller annen tjeneste som tilbyr kjøperbeskyttelse.

Klag til Forbrukertilsynet
Hvis problemet ikke blir løst, kan du klage saken inn til mekling hos Forbrukertilsynet for videre klagebehandling. Siden du er under 18 år, kan du be en av dine foresatte klage saken inn på dine vegne. Du kan lese om klageprosedyren her: Forbrukertilsynet.no

Jeg håper dette hjelper deg med å få løst saken.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 29.8.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål