Spørsmål og svar

Rettigheter ved bruk av rabattkoder

Jente, 20

Hei. Jeg lurte på mine rettigheter som forbruker ved bruk av rabattkoder. Jeg handlet på en klesbutikk sin nettside med en rabattkode på 50%. Når jeg legger inn rabattkoden blir det trukket fra 50% på alle varene. Selger sier at denne rabattkoden ikke er gyldig for alle varene i handlekurven, men bare en av dem. Har selger da rett til å kansellere ordren eller forlange retur hvis varene er sendt, eller har jeg rett til å forlange den prisen på varene som jeg ordinært fikk ved bestilling av ordren? Vil det vært et annerledes hvis denne rabattkoden hadde vært informert om at bare fungerer på 1 produkt og ikke hele ordren selv om rabatten fungerer på alt?

Svar

Hei Jente 20 år.

Når du handler på nett og bruker en rabattkode, er det viktig at vilkårene for koden er tydelig spesifisert av selgeren. I dette tilfellet, hvis rabattkoden automatisk trakk fra 50 % på alle varene i handlekurven din uten noen begrensninger oppgitt på nettsiden, har du som forbruker en rimelig forventning om at prisen du fikk ved bestilling skal være gjeldende.

Selger har ikke uten videre rett til å kansellere ordren eller kreve retur av varene, med mindre det er snakk om en åpenbar feil som kan anses som urimelig. En slik feil må være tydelig, som for eksempel en teknisk feil som fører til at prisene fremstår urealistisk lave. Hvis det derimot ikke er informert at koden kun gjelder for ett produkt, kan det være grunn til å kreve at selger oppfyller avtalen til prisen du fikk ved bestilling.

Dersom rabattkoden hadde en klar beskrivelse som begrenset bruken til kun ett produkt, og du likevel mottok rabatt på hele ordren, kan selgeren ha en rimelig forventning om at å kunne rette opp i dette.

Hvis du opplever at selger ikke vil oppfylle avtalen eller krever retur uten et lovlig grunnlag, kan du klage til selger skriftlig og be dem oppfylle bestillingen til den prisen du fikk ved ordren. Hvis saken ikke løses på en tilfredsstillende måte, kan du ta saken videre til Forbrukertilsynet for mekling. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 9.9.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål