Spørsmål og svar

Kan butikken kreve mer betaling eller retur etter en feilprising?

Annet, 18

Hei! Jeg bestilte vare på nett på et tilbudspris, fekk pakken levert hjem og betalte ved bestilling. Nå, etter 2 uker, i mail krever butikken at jeg betaler full pris eller sender vare tilbake og de beklager for et det var feil på siden deres. Hva er rett her? Har de rett å heve salget og krever full betaling eller retur etter 2 uker fra bestilling?

Svar

Hei.

I henhold til norsk rett er det butikken som har ansvaret for feil på prisingen på nettsiden, med mindre det er åpenbart at det er gjort en feil som en vanlig forbruker burde ha forstått. Dette reguleres av avtaleloven § 32.

Tilbudsprisen er bindende
Dersom du har bestilt og betalt for varen til tilbudsprisen, og det ikke var åpenbart for deg som forbruker at prisen var feil (f.eks. ekstremt lav sammenlignet med vanlig pris), har du krav på å få varen til den avtalte prisen. Butikken kan ikke kreve mer betaling eller heve salget kun på grunn av sin egen feil.

Feil pris må være åpenbar
Hvis prisen derimot var åpenbart urimelig, som for eksempel en dyr vare solgt til 1 krone, kan butikken ha rett til å kreve varen tilbake eller kreve korrekt betaling. Dette vil da bero på en vurdering av hva en vanlig forbruker kunne forvente.

Tidsfaktoren
Etter to uker og etter at varen er levert, styrker det din rett som forbruker. Når kjøpet er gjennomført og du har mottatt varen, anses avtalen i utgangspunktet som oppfylt. Butikken kan derfor ikke ensidig kreve retur eller tilleggsbetaling uten en gyldig juridisk grunn.

Skriftlig klage
Skriv til selskapet at du har rett til å beholde varen til prisen du betalte, med mindre butikken kan bevise at feilen var åpenbar eller urimelig. I så fall bør de kontakte deg innen rimelig tid, ikke etter at varen er levert og avtalen oppfylt.

Du kan legge til at en kjøpsavtale som er inngått mellom deg og selger er i utgangspunktet bindende. Det skal mye til for at en bindende avtale skal være ugyldig. Et generelt forbehold i annonsen om feil, frikjenner ikke selger dersom varen er feilpriset.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 16.1.2025

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål