Feilprising og retur varen - hva er mine rettigheter?
Annet, 19
Jeg bestilte en sekk på nett, den kostet 300kr i det øyeblikket jeg skulle bestille. Den kom i flere farger men alle andre farger kostet over 1000kr. Jeg tenkte at det var en utgått farge og januarsalg så jeg trodde det stemte. Jeg fikk så mail 17 dager etter jeg hadde bestilt og mottatt og tatt i bruk sekken at det var feil pris på nettsiden og at jeg enten kunne sende sekken tilbake eller betale rest. Jeg skrev mail tilbake for 1,5uke siden at jeg kunne sende den tilbake hvis de sender meg embalasje og returseddel. Jeg har ikke fått svar på mailen. Jeg prøvde å ringe de flere ganger men de svarer ikke der heller. På Trustpilot er det flere som klager på at de ikke svarer. Har jeg noe rett til å beholde sekken og slippe å betale resten av de 800kr de sier de vil ha tilbake når de ikke hjelper meg å returnere sekken?
Svar
Hei.
Prisfeil på nettsiden
Hvis du kjøpte sekken til en pris som var oppgitt på nettsiden (300 kr), er dette i utgangspunktet bindende for selgeren.
Prisfeil kan imidlertid kreves rettet av selgeren hvis feilen er så åpenbar at en forbruker burde forstått at prisen ikke kunne stemme. For eksempel, hvis en sekk vanligvis koster over 1000 kr og ble tilbudt til 300 kr, kan det være et argument for at dette var en åpenbar feil.
Det kan imidlertid være vanskelig for selgeren å bevise at prisen faktisk var en feil, spesielt hvis prisen var realistisk som en del av et salg.
Returrett og forbrukerens ansvar
Når en vare skal returneres på grunn av en feil fra selgerens side, er det selgerens ansvar å sørge for at du kan returnere den enkelt. Dette inkluderer å sende deg emballasje og returseddel, dersom dette er nødvendig.
Når selgeren ikke svarer på dine henvendelser, bryter de med god forretningsskikk.
Ditt krav om å beholde sekken
Siden du har gitt uttrykk for at du er villig til å returnere sekken, og det er selgeren som ikke følger opp, styrker det din sak for å kunne beholde varen uten å betale mer.
Hva du kan gjøre videre
Send en e-post til selgeren hvor du presiserer at du tidligere har bedt om returseddel og emballasje, men at du ikke har fått noe svar. Oppgi en frist for svar, for eksempel 7 dager. Informer dem om at du vil anse saken som avsluttet dersom de ikke svarer innen denne fristen.
Behold sekken om de ikke svarer
Hvis selgeren fortsatt ikke gir deg returseddel eller svarer innen rimelig tid, kan du argumentere for at det er deres passivitet som har ført til at saken ikke løses. Dette kan gi deg rett til å beholde varen uten å betale restbeløpet.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 27.1.2025
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål