Hva gjør jeg når nettbutikken ikke svarer om retur?
Jente, 16
Hei, jeg har bestilt og fått tilsendt to jakker fra nettbutikken Oslogirl.no, ved mottak meldte jeg straks tilbake til nettbutikken om at jakkene ikke levde opp til forventningene og at jeg ønsket retur. Nettbuttikken har kansellert penge kravet i klarna, men svarer ikke på hvor jeg skal returnere jakkene til. Jeg har kontaktet de flere ganger gjennom kontaktskjemaet og mail, men får ikke svar. Hvor lenge må jeg ha jakkene liggende før jeg kan kvitte meg med dem?
Svar
Hei Jente 16 år.
Du har gjort det riktig ved å kontakte nettbutikken raskt etter mottak for å informere om at du ønsker retur. Får du ikke svar fra nettbutikken, kan du klage til Klarna istedet og be dem bekrefte at de har slettet kravet.
Oppbevar jakkene inntil saken er avklart
Du har plikt til å oppbevare jakkene forsvarlig inntil nettbutikken eller Klarna gir deg beskjed om hvordan du skal returnere dem. Det er viktig at du ikke kaster dem, da det kan skape problemer senere dersom nettbutikken krever dem tilbake.
Skriv en siste skriftlig oppfordring
Send en e-post eller et brev til nettbutikken der du ber om instruksjoner for retur innen en rimelig frist, for eksempel 14 dager. Presiser at dersom du ikke mottar svar innen fristen, vil du anse saken som avsluttet og være berettiget til å disponere jakkene som du selv ønsker.
Hvis du fortsatt ikke får svar
- Etter fristen kan du i prinsippet velge å kvitte deg med varene eller beholde dem, siden nettbutikken har valgt å ikke følge opp sitt ansvar.
- Sørg for å dokumentere all kommunikasjon (e-poster, meldinger) i tilfelle det senere oppstår spørsmål om saken.
Rettigheter under angrerettloven
Du har rett til å returnere varene, og nettbutikken er pliktig til å gi deg returinstruksjoner. Hvis de ikke svarer, kan det tolkes som at de ikke ønsker varene tilbake.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 22.1.2025
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål