Spørsmål og svar

Er produktene trygge på Sohoo Air?

Jente, 16

Hei! Hjelp! Eg har bestilt en Air styler 5 i 1 frå nettsiden Sohoo hair. Produktet kostet 699 kr og eg betalte med Klarna med èin gong samme dag så pengene er borte nå. Etter att eg bestilte leste eg på trust pilot og der var anmeldelsene frykteleg dårlege… Alle skriver att produktet er brannfarlig og ikkje funker og nokon ikke har fått produktet endå og vente flere måner osv… Vart litt stressa no. Har no lest alt på denne nettsiden og prøvd å sende mail til dei men den blir berre ugyldig hele tida og ikke blir sendt sjølv om eg gjør det riktig. Det står att man kan returnere produktet innen 30 dager etter kjøpet men ka om eg ikke får pengene tilbake når eg skal returnere??? Først når eg bestilte stod det gratis retur og når eg hadde kjøpt stod det 269 kr retur?! Eg angrer veeldig! Er så lei meg og vil ha pengene mine tilbake😭🙏 Vet du om noko eg kan gjøre? Kan jo hende att produktet er bra men det stod nesten kunn dårlige anmeldelser😭 Mamma seier att eg må vente sjå, svar fort!😭

Svar

Hei Jente 16 år.

Det er helt naturlig å være stresset når du føler at du kan ha blitt lurt. Når de i tillegg ikke gir informasjon om hvem som står bak nettbutikken og ikke deler organisasjonsnummer er det et rødt flagg. Her er noen steg du kan ta for å prøve å få pengene tilbake eller få hjelp til å håndtere situasjonen:

Kontakt Klarna

  • Siden du betalte med Klarna, har du muligheten til å benytte deg av deres kjøperbeskyttelse.
  • Ta kontakt med Klarna umiddelbart, forklar situasjonen og nevne at du har lest dårlige anmeldelser og har problemer med å kontakte selgeren. Klarna kan potensielt hjelpe deg med å få tilbake pengene hvis varen ikke er som beskrevet, eller hvis du ikke får varen.
  • Klarna har en tvisteløsningstjeneste som kan hjelpe deg med å få refundert beløpet dersom du ikke mottar produktet eller hvis det er feil med varen.

Prøv å kontakte Sohoo Hair på nytt

  • Hvis e-posten din ikke blir sendt, kan det være en teknisk feil. Forsøk å kontakte dem via deres kontaktform på nettsiden, eller søk etter en alternativ kontaktmetode som telefonnummer eller live chat (om tilgjengelig).
  • Husk at det er viktig å dokumentere alle henvendelser du gjør, så ta skjermbilder eller lagre e-postene.

Les returbetingelsene grundig

  • Hvis du har lest at du kan returnere produktet innen 30 dager, så se på returvilkårene deres. Hvis de plutselig har endret returpolicyen (for eksempel at det koster 269 kr for returfrakt), kan det være et rødt flagg, men det kan også være standard.
  • Sørg for at returen skjer på en måte som gjør at du kan bevise at pakken er sendt tilbake, for eksempel via sporbar posttjeneste. Dette kan være viktig hvis du skal dokumentere at du har sendt tilbake produktet.

Sjekk Trustpilot og andre anmeldelser

  • Selv om Trustpilot-anmeldelsene er dårlige, betyr det ikke nødvendigvis at alle produkter er dårlige, men det er klart et varselsignal. Hvis du får produktet og det viser seg å være defekt, kan du bruke klagerettsprosessen hos Klarna for å få tilbake pengene.
  • Hvis det er flere som har hatt problemer, kan du kanskje finne en kontaktmulighet via Trustpilot-anmeldelsene eller andre forum hvor kunder deler erfaringer.

5. Vær oppmerksom på svindel

  • Hvis du ikke mottar produktet i løpet av den tiden de har lovet, og du har problemer med å få kontakt med dem, kan det være et tegn på svindel. I så fall kan du også vurdere å rapportere selskapet ti Forbrukertilsynet i Norge.

Hva hvis produktet faktisk er farlig?

  • Hvis du mottar produktet og det virker farlig (som de dårlige anmeldelsene sier), kan du kreve refusjon via Klarna eller andre betalingsmetoder som gir deg beskyttelse.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 6.1.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål