Useriøse nettbutikker som fremstår som norske
Gutt, 15
Hei jeg bestilte en fotball drakt fra retrokit. Og jeg returnerte den tilbake, og gjorde alt riktig når jeg returnerte den. Men jeg fikk den bare sendt tilbake og har prøvd å ta kontakt med retrokit sin kundeservice over en uke men de har enda ikke svaret. Hva burde jeg gjøre?
Svar
Hei Gutt 15 år.
Mange opplever at nettbutikker som markedsfører seg som norske og retter salg mot norske forbrukere viser seg å være utenlandske, og da kan det være vanskeligere for forbrukeren å nå fram med sitt krav. Dette er dessverre en praksis av stort omfang.
Betalt med kort:
Du kan kreve refusjon fra banken, dersom du betalte med kredittkort. Banken tilbakefører pengene dersom du har et krav på penger som du ikke når fram med mot en næringsdrivende selger. Det kan f.eks. være fordi selgeren ikke respekterer angreretten eller reklamasjonsretten din. En del debetkort vil gi samme dekning. For å få dekning fra banken må du ha sendt klage til motparten. Det er ikke et krav at du har fått svar. Les mer her: Kortreklamasjon.
Betalt med Klarna:
Hvis du har valgt å betale med faktura via Klarna, kan du kreve refusjon fra dem. Det gjelder selv om fakturaen var gratis. Som kredittyter er Klarna ansvarlige når du ikke får det du har betalt for. Du har de samme rettighetene mot dem som du har overfor banken ved bruk av kredittkort. Les mer her: kortreklamasjon.
Legg en dårlig anmeldelse
Hvis du ikke får svar via e-post, kan du vurdere å legge igjen en anmeldelse på Trustpilot.no. Næringsdrivende responderer noen ganger når dårlig kundeservice blir offentlig kjent. På Trustpilot kan du både lese andres erfaringer med denne nettbutikken og dele din egen vurdering: Anmeldelser av Retrokit | Les kundenes anmeldelser av retrokit.no (trustpilot.com)
I fremtiden når du handler online bør du undersøke både «kontakt oss» og «vilkår»/«betingelser»-sidene for å se om adressen er oppgitt, og om informasjonen er skrevet på godt norsk. Sjekk også om du finner et norsk organisasjonsnummer på siden, som kan søkes opp i Brønnøysundregisteret.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 12.9.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
