Spørsmål og svar

Jakken jeg har kjøpt er ikke lik bildet.

Jente, 20

Jeg bestilte en jakke fra en nettside med kontor i Norge, men lager i Kina. Var ikke fornøyd med hvordan jakken så ut så jeg ønsker derfor å returnere, men det lå ingen returlapp eller informasjon i pakken. Leste derfor på nettsiden at jeg måtte kontakte info mailen for at de skulle sende meg en etikett eller kode, det har jeg prøvd på 4 ganger og ikke fått noe svar.. har derfor også rapportert et problem i klarna appen siden jeg brukte det som betalingsmåte så de utsatte betalingsfristen. Eneste jeg får fra nettsiden er en Mail der de ber meg om å fjerne rapporteringen slik at de kan håndtere henvendelsen min på en raskere måte. Dette har de sendt meg tre ganger og jeg svarer tilbake til ulike mailer om at jeg ønsker en retur, men får aldri noe annet svar. Hva annet kan jeg gjøre sånn at jeg slipper å måtte betale 1000kr for en vare jeg gjerne skulle ha returnert og ikke ønsker?

Svar

Hei.

Dersom butikken henvender seg til norske forbrukere så er det norsk rett som gjelder. Men vi opplever å få en jevn strøm av henvendelser hvor forbrukeren tror at han/hun har handlet på en norsk side, men hvor det viser seg at det er en utenlandsk nettbutikk forkledt i norsk drakt. forbrukerrådet har skrevet om dette på sine sider: Advarer mot utenlandske nettbutikker med norsk drakt – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)

Når du bruker Klarnas betalingsløsninger gir de en kjøperbeskyttelse til forbrukeren som gir deg rettigheter hvis varen ikke kommer frem eller varen ikke er slik den er beskrevet. Du bør derfor be Klarna slette fakturaen siden de har valgt en samarbeidspartner som er useriøs.

Du kan lese mer om Klarnas kjøperbeskyttelse her: Beskrivelse av Klarnas kjøperbeskyttelse | Klarna Norge

Håper dette var til hjelp.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 30.10.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål