Handlet på en side som fremstod norsk men er utenlandsk - hva gjør jeg?
Jente, 20
Hei! Jeg handlet gjennom en nettside som fremsto til å være en nettside gjennom Oslo outlet, altså en norsk nettside. Det står på beskrivelsen av produktet at man har 14-dagers returett, og at jeg kunne bruke Klarna som et betalingsmiddel. Derfor følte jeg dette ville være trygt og orginalt. Det viser seg nå at nettsiden er utenlandsk, og produktet er en kopi av orginalen. Jeg ønsker derfor å returnere produktet, men da jeg søker på nettsidens returkrav, så står det at de ikke tar imot returer på salgsprodukter. Det er også slik at ALLE varene på nettsiden er på salg, så føler meg lurt da man må søke seg gjennom for å faktisk finne at de ikke tilbyr retur på salgsvarer. Har jeg krav på å returnere da det står klart og tydelig inne på produktet at man har returrett? Selv om det står "skjult" gjennom flere klikk at de ikke tilbyr det på salgsvarer?
Svar
Hei.
Dersom man har en nettbutikk som henvender seg til norske forbrukere er butikken bundet av norsk lov og skal gi kunden angrerett kjøpet uavhengig om varen er på salg eller ikke.
Men det fremstår som at du har handlet på en side som er utenlandsk med en norsk "drakt". Her kan det oppstår problemer fordi vi opplever ofte at de som står bak slike nettsider bevisst villeder kundene og gjør det vanskelig med en retur/angrerett: Advarer mot utenlandske nettbutikker med norsk drakt – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)
Vi anbefaler at du først og fremst klager skriftlig til nettbutikken. Dersom nettbutikken ikke tilbyr deg en angrerett bør du kontakte Klarna og kreve å få rett til å angre gjennom de. Klarna gir sine kunder en kjøperbeskyttelse i tilfelle det oppstår problemer med kjøpet: Beskrivelse av Klarnas kjøperbeskyttelse | Klarna Norge
Vær oppmerksom på at Klarna ikke nødvendigvis er et kvalitetsstempel, vi opplever at de også samarbeider med useriøse aktører: Handler du via Klarna? Det er ikke et kvalitetsstempel : Forbrukereuropa
Jeg legger ved Forbrukerrådets guide for hvordan du kan handle trygt på nett, så du kan unngå å komme i samme situasjon i fremtiden: Netthandel – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 19.10.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål