Kan man kansellere bestilling pga feil i prisen?
Jente, 18
Hei! Hunkemöller hadde nettopp salg på sin nettside hvor de solgte mange truser til 7kr stk. Salget fikk mye oppmerksomhet i sosiale medier, hvor folk som var usikre på om salget var ekte fikk bekreftelse fra ansatte om at det var ekte. Fredag 17.06 fikk alle som hadde bestilt Mail om at orderene dere var kansellert pga tekniske problemer som viste feil priser, og at man fikk en rabattkupong på 20% som kunne brukes ut kvelden (Mail ble sendt 19.00). Det ble ikke informert om noe refundering av penger. Har hunkemöller lov til å kansellere bestillingene, og har man som kjøper noe rettigheter? Prisene var oppe i mange dager og salget fikk mye oppmerksomhet.
Svar
Hei!
Det skal mye til for at Hunkemöller kan kansellere bestillingene. En kjøpsavtale er bindende, og man kan i utgangspunktet ikke kansellere en avtale dersom det er oppgitt feil pris.
Men i noen tilfeller kan det gjøres unntak. Hvis feilprisingen er så grov at kundene skjønner eller bør skjønne at prisen er feil, da kan Hunkemöller lovlig kansellere en kjøpsavtale.
Det må gjøres en konkret vurdering på om denne saken er en slik grov feilprising. Men inntil videre kan du f.eks sende en klage til Hunkemöller, hvor du ber om å få trusene til 7 kr per stk. Salget var tross alt oppe i flere dager, noe som gjør det naturlig å tenke at dette var den riktige prisen.
Lykke til!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 29.6.2022
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål