Er jeg forpliktet til å selge varen etter jeg har akseptert kjøperens bud ?
Jente, 16
Jeg la ut en jakke på tise for 1000 kr. Det er en som er intressert ved mindre pris. Også skreiv jeg "Hva er minstepris for deg", Også skreiv ho, finner lignende på finn for 500kr. jeg var så dum at jeg skreiv ja til det og at frakten kom utenom. Også fikk jeg søstera mi til og by 600 kr for jeg ville egt ha mer, for jeg tenkte jo tydeligvis ikke med hodet den dagen jeg sa ja til og selge den for 500. Også fant ho ut at det var søstera mi. Så da blei ho litt sur tror jeg og sa at ho var en seriøs dame, og ho forventa at jeg var seriøs tilbake, ville jeg ikke selge den, så kunne ho bare se videre. Så sa jeg at jeg gir den ikke bort gratis til noen i familien, fordi den kostet nesten 2000 ny og ho skjønte det da tror jeg. Men nå driver ho og maser, og jeg tørr ikke si at ho ikke kan få den når ho fant ut at ene søstera mi ville ha den for 600 kr og da bydde ho 610 kr.vil egt ha 1000 kr, da den var ganske dyr ny. Hva burde jeg gjøre? Hva e d verste som kan skje? Tror ho må få den...
Svar
Hei Jente 16 år.
Utgangspunktet i norsk rett er at selv muntlige avtaler er bindende. Har du akseptert et bud fra den interesserte kjøper har dere faktisk inngått en gyldig og bindende avtale. Avtalen forplikter dere begge, du er forpliktet til å sende varen og kjøper er forpliktet til å betale den avtalte pris.
Kjøper kan nå gjøre krav på at du sender varen og gjør du ikke dette betyr det at du ikke har oppfylt din del av avtalen.
Finner den interesserte kjøper samme bukse til en høyere pris og velger å kjøpe buksene til den høyere pris betyr dette at hun i utgangspunktet kan kreve mellomlegget erstattet av deg. Dette kalles dekningskjøp og det finnes bestemmelser om dette i kjøpsloven.
Dekningskjøpet skal skje på en forsvarlig måte og innen rimelig tid etter hevingen. Med «forsvarlig måte» menes at hun ikke kan kreve dekket prisforskjellen ved et meget dyrt kjøp.
Selv om det føles uheldig vil jeg foreslå at du selger henne buksene til den pris du har avtalt med henne. Jeg vil anbefale at du i fremtiden ikke godtar en pris du synes er for lav så slipper du for å komme i en uheldig situasjon igjen.
Vil du ha ytterligere hjelp kan du ta kontakt til Forbrukerrådets veiledningstjeneste på telefonnummer 23 400 500.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 13.8.2021
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål