Spørsmål og svar

Kjøpte en bluse som viste seg å ha flekker. Kan dette anmeldes?

Jente, 16

Hei! Jeg kjøpte en bluse på tise hvor hun sa at blisen ikke så ny ut, men etter jeg hadde betalt for den viste det seg at den hadde brun-gule flekker. I tillegg var blusen våt og lukta klor som kan bety at hun har prøvd å fjerne det. Jeg sa i fra og ba om å få halvparten av prisen tilbake, noe hun ikke var enig i. Så spurte hun om å møtes for at jeg kunne refundere den, men det sa jeg nei til i og med at jeg bor 1 time unna. Kan dette anmeldes?

Svar

Hei!

For å kunne anmelde en sak, så må det i utgangspunktet ha skjedd noe straffbart. Det høres ikke ut som det har skjedd noe straffbart i dette tilfellet, men at det dreier seg mer om en tvist/uenighet rundt kjøp av klær. Hvis du anmelder dette, kan det fort hende at Politiet henviser deg til å kontakte f.eks Forbrukerrådet i stedet.

Når det er sagt, så er det visse regler som gjelder når du kjøper f.eks en bluse fra en privatperson. Dersom blusen ikke er som avtalt, kan du klage til selgeren og kreve at hun fikser blusen, slik at den blir slik dere avtalte. Hvis hun sier at hun ikke kan eller vil fikse den, kan du heller be om å få et prisavslag, eller å heve kjøpet hvis det er alvorlige feil. Å heve kjøpet vil si at selgeren tar tilbake blusen mot at du får tilbake alle pengene.

Jeg forstår godt at det mye jobb med å levere tilbake blusen når du bor 1 time unna. Kanskje kan du forhandle litt mer med selgeren her? Et forslag kan være at du tilbyr deg å sende blusen tilbake med post, mot at hun betaler frakten. Hvis det ender med at du sender den i posten: Husk å ta vare på bevis på at du har sendt den. Dette kan være bilde av kvittering og bilde av pakken m/ innhold.

Håper dere får til en god løsning sammen!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 13.7.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål