Spørsmål og svar

Jeg har gjort en brukthandel på nett men ikke fått varen. Hva gjør jeg?

Gutt, 17

Hei! Jeg kjøpte en jakke av en person på Tise til 5000,-. Han insisterte på at jeg skulle betale via PayPal ettersom han ikke hadde vipps, selvom jeg sa at jeg ikke hadde lyst til det da jeg har lest mye dårlig om PayPal. Til slutt overtalte han meg fordi han sa at det ikke ville bli noe av salget hvis jeg ikke betalte med PayPal og dette var en jakke jeg hadde veldig lyst på. Det har nå gått en uke siden jeg betalte og han sa han skulle sende den dagen etter, men nå svarer han ikke på meldinger og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Hvilke rettigheter har jeg som forbruker i en slik situasjon og hva kan jeg kreve av selgeren, Tise eller PayPal? På forhånd takk for svar!

Svar

Hei Gutt 17 år.

Vi forstår det slik at du har kjøpt en vare via Tise som du ikke har mottatt.

Forbrukertilsynet kan mekle i slike saker, såfremt motparten ikke har erkjent kravet, dvs vedkjenner seg at de skylder deg penger. Det er kostnadsfritt å få saken meklet. Merk at mekling er frivillig og motparten kan ikke pålegges å delta. Resultatet av mekling er ikke en rettskraftig avgjørelse, og er kun bindende ved enighet. For å kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til motparten. Vet du ikke hva motparten heter, vil saken bli avvist, da det ikke går an å mekle overfor noen som ikke kan kontaktes.

Kjenner du ikke navnet på motparten din, og du mener at det har skjedd noe straffbart, kan du anmelde saken til politiet dersom du ønsker å forfølge kravet ditt videre.

Forliksrådet

Ønsker du en rettslig bindende avgjørelse, kan saken avgjøres i forliksrådet ved å sende en forliksklage. Merk at man må betale et rettsgebyr for å få saken behandlet, og det er møteplikt.

Vi anbefaler at du sender en skriftlig klage til selger og gjør gjeldende at du tar saken videre dersom varen ikke kommer frem innen 7 dager eller hvis pengene ikke er refundert på kontonummer ditt.

Du kan også ta kontakt med Tise for å høre om muligheten for å utestenge personen fra å bruke plattformen. For å klage til PayPal kan du lese mer om klageprosedyren her: https://www.paypal.com/no/smarthelp/article/hvordan-kan-jeg-levere-en-formell-klage-til-paypal-faq2016

Ønsker du ytterligere hjelp kan du ringe Forbrukerrådets veiledningstjeneste på telefonnummer 23 400 500.

Vi håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

/

Besvart: 18.11.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål