Har kjøpt klær på appen TISE som selger ikke har sendt. Hva gjør jeg?
Jente, 16
Hei hei hei!! Vær så snill og svar fort!☺️ I februar så bestille jeg 2 gensere hos en jente på appen Tise!!! (Hun sa at moren hadde sendt dem) og nå er vi i Juli og jeg har ikke fått noe?! Moren kan umulig ha sendt de? Jeg vil ha tilbake pengene mine. Har jeg ikke rett til det da?? Jeg har jo det!! Det er såå dårlig gjort!!!! PLIS HJELP MEG!!!!!
Svar
Hei Jente 16 år.
Når du kjøper en vare på Tise har du og selger inngått en bindende avtale. Har du betalt er selgeren forpliktet til å levere varen. Påstår selger at varen er sendt er hun forpliktet til å dokumentere dette med eksempelvis en kvittering på betalt frakt. Kan hun ikke fremskaffe dokumentasjon har hun en veldig dårlig sak.
Vi anbefaler at du sender en skriftlig melding til selger hvor du gjør krav på varen eller pengene refundert innen 7 dager. Du kan nevne at hvis pengene ikke er refundert eller varen ikke er hos deg innen fristen vil du ta saken videre.
Du kan også kontakte Tise og forklare de situasjonen, de har mulighet for å utestenge selgeren. Hvis selger gir deg et negativt svar eller ikke svarer på din klage kan du ta saken videre hos Forbrukertilsynet.
Forbrukertilsynet kan mekle i slike saker, hvis motparten ikke har erkjent kravet, dvs. vedkjenner seg at de skylder deg penger. Det er gratis å få saken meklet. Merk at mekling er frivillig og at motparten kan ikke pålegges å delta. Resultatet av mekling er ikke en rettskraftig avgjørelse, og er kun bindende ved enighet. For å kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til motparten. Vet du ikke hva motparten heter, vil saken bli avvist, da det ikke går an å mekle overfor noen som ikke kan kontaktes.
Kjenner du ikke navnet på motparten din, og du mener at det har skjedd noe straffbart, kan du anmelde saken til politiet dersom du ønsker å forfølge kravet ditt videre. Du kan lese mer om nettsvindel her: https://www.politiet.no/rad/okonomisk-kriminalitet/nettsvindel/
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 7.7.2021
Oppdatert: 7.7.2021
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål