Spørsmål og svar

Har ikke fått varene jeg bestilte fra nett. Hva kan jeg kreve?

Jente, 20

Hei, jeg har handlet hos tights.no for nesten fire uker siden og etter to uker sporet jeg pakke og så at den var i Nord-Norge og jeg bor på Vestlandet. Jeg tok kontakt med helthjem og de sa at pakken vart sendt feil og at den ville bli sendt i retur til tights.no, de sa også at jeg skulle kontakte dem og få tilsendt en ny pakke med ordren min. Da jeg kontaktet tight.no fikk jeg beskjed om at ordren blir kansellert (fikk pengene tilbake) og at jeg skulle bestille varene på nytt. Noen av varene er nå utsolgt og alt har høyere pris (det salg da jeg handlet). Hva har jeg rett til? Jeg vil jo ha det jeg bestilte. Kan jeg kreve at de sender meg en ny ordre med varene mine?

Svar

Hei!

Når du bestiller varer fra en nettbutikk (næringsdrivende), så har de ansvaret for pakken helt fram til du har mottatt den. Det vil si at dersom pakken sendes feil eller rotes bort i posten, kan du klage til nettbutikken hvor du bestilte varene.

Når du klager til Tights, kan du i første omgang kreve at de sender deg varene på nytt, uten at du skal betale noe ekstra for dette. Det er prisen fra da du først bestilte varene som gjelder.

Dersom Tights sier at de ikke kan sende deg varene på nytt, kan du heller be om å få tilbake pengene.

Et forslag til en "mellomløsning" kan jo være følgende:

-At du får de varene de fortsatt har på lager for den prisen da du først gjorde bestillingen
-Og at du får tilbake pengene for de varene de ikke har på lager lenger, og som de ikke har mulighet til å skaffe i løpet av kort tid

Lykke til, så håper jeg saken løser seg på en god måte!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 7.7.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål