Betalt for lite, kan butikken kreve differansen betalt av meg?
Jente, 20
Hei! Jeg bestilte masse på en nettbutikk. Da jeg gikk for å betale i kassen brukte jeg en rabattkode og så skjedde det en tekniskfeil på nettsiden ved betaling hvor det siste sifferet ble borte (så f.eks 1000kr ble 100kr). Jeg la inn bestilling for å se om jeg faktisk fikk det. Nå har jeg fått pakken, mye av det var undertøy og har derfor alt tatt av lappen og lagt til vask. Kan de kreve at jeg betaler orginalpris, etter jeg har mottatt og tatt i bruk varene? Selv etter jeg har fått ordrebekreftelse. Og hvor lenge etter på kan de kontakte meg og be meg betale? Ønsker ikke å betale fullpris på alle disse varene da jeg er student. Har hørt at slike tilfeller har skjedd med fler og at nettbutikken ikke har tatt kontakt. Så hvor lenge bør jeg vente før jeg tar i bruk klærene? Kan de kontakte meg uker/ måneder etterpå, når jeg allerede har brukt alt?
Svar
Hei.
Butikken kan i inntil 3 år etter kjøpet kreve betaling for det utestående beløp. Dersom du ikke hadde råd til å kjøpe varene burde du ikke ha gått til betalingskassen. Hvis prisen du endte med å betale er usannsynlig lav blir det vanskelig å argumentere for at du trodde det var den reelle prisen du betalte.
Selv om det er en feil fra butikkens side, er du ikke i god tro siden du visste at det ikke var den riktige pris som du betalte og i norsk rett blir man ikke belønnet for å være uærlig.
Det er et prinsipp i norsk kontraktsrett som kalles lojalitetsplikten. Prinsippet går ut på at begge parter både før, under og til en viss grad etter kontraktsforholdet plikter å opptre noenlunde lojalt i forhold til hverandre og ikke i urimelig grad undergrave den annen parts interesser. Du har fått undertøy til en pris du vet er for lav og har ikke opplyst om det. Da har du ikke utvist den lojalitets forpliktelse som det kreves i avtaler om kjøp og ellers.
Vi anbefaler at du kontakter butikken og skriver til dem at det er skjedd en feil. Du kan si at du først har oppdaget feilen etter at du tok av lappen, men at undertøyet er ubrukt og salgbar. Du kan kreve at de sender deg enten emballasje eller et beløp som dekker de utgifter du vil ha med returen.
Dette er den beste løsning og så slipper du for å ha dårlig samvittighet.
Håper dette var til hjelp.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 26.4.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål