Spørsmål og svar

Kjøpte feil bildel fra Tyskland - hvilke rettigheter har jeg?

Jente, 19

Hei. Jeg har kjøpt en del til bilen fra tyskland på nett. Jeg så ikke at jeg hadde mottatt feil produkt før jeg monterte det. Tok kontakt med dem men de sa at siden jeg allerede hadde montert det så kunne de ikke gjøre noe med det. Det så riktig ut, da delene er ganske like, så jeg hadde ingen mistanke om at det var feil. Også er det jo de som sendte feil produkt. Har jeg krav på noe her? Isåfall hva skal jeg gjøre?

Svar

Hei Jente 19 år.

Det er forståelig at det er frustrerende å oppdage at du har mottatt feil del etter at den allerede er montert. Selv om selgeren har nevnt at de ikke kan gjøre noe fordi delen er montert, har du fortsatt noen rettigheter som forbruker hvis det er selgeren som har levert feil del. Har du selv bestilt feil del og i tillegg montert den, kan det bli vanskelig å ansvarliggjøre selgeren.

Reklamasjon
Du har rett til å reklamere på kjøpet hvis delen ikke samsvarer med det som ble avtalt.

Kontakt selgeren på nytt
Send en skriftlig klage til selgeren, forklar situasjonen grundig og understrek at det var de som sendte feil produkt hvis det stemmer. Be om en løsning, enten ved at de sender deg riktig del eller tilbyr en refusjon.

Dokumentasjon
Sørg for å dokumentere hele saken, inkludert bestillingen, monteringen, og kommunikasjonen med selgeren. Dette kan være viktig hvis saken må følges opp videre.

Kontakt betalingsleverandøren
Hvis selgeren ikke er samarbeidsvillig, kan du vurdere å kontakte banken eller kortleverandøren din hvis du betalte med kredittkort. Mange kortselskaper tilbyr kjøperbeskyttelse som kan hjelpe deg i slike situasjoner.

Dersom det fortsatt ikke fører frem, kan du kontakte Forbruker Europa som kan hjelpe deg videre. Du finner kontaktinformasjonen her: Forbrukereuropa

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 16.10.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål