Kjøper mener jeg villedet på Tise med bilde fra merkevare ved salg av plagg
Jente, 18
Hei! Solgte en kjole på tise hvor jeg blant annet brukte bilder fra nettsiden jeg bestilte kjolen fra. Viste seg at disse bildene egentlig er fra en annen butikk (altså at nettsiden jeg bestilte fra har stjålet bildene), men det visste ikke jeg før kjøper påpekte det. Annonsen inkluderte også bilde av den eksakte kjolen jeg solgte (bilde av at jeg prøvde kjolen). Jeg har heller ikke skrevet eller gitt uttrykk på annen måte for at kjolen er fra et spesifikt merke. Jeg innser at det var dumt av meg å bruke de bildene, men de stemmer likevel overens med hvordan kjolen ser ut. Kjøper vil ha tilbake pengene, men jeg mener at jeg ikke har lovet noe jeg ikke har overholdt ettersom bildene samsvarer med kjolen og jeg aldri sa at den var fra et merke. Spørsmålet er om jeg er nødt til å gi tilbake pengene for varen? Hva er det verste som kan skje om jeg ikke gjør det? Er snakk om 400 kroner.
Svar
Hei Jente 18 år.
Saken din kan jeg ikke svare entydigt på.
Når du selger noe, spesielt på en plattform som Tise, er det viktig å være klar over rettighetene til bildene du bruker. Selv om bildene du brukte stemmer overens med hvordan kjolen ser ut, kan det fortsatt være en kilde til forvirring for kjøpere når de er tatt fra merkevare butikken.
Samtidig hvis du aldri har påstått at kjolen er fra et spesifikt merke, og bildene faktisk stemmer overens med varen du solgte, kan det være argumenter for at du ikke har villedet kjøperen.
Hvis kjøperen føler seg villedet eller feilinformert på noen måte, kan de be om refusjon. Selv om du føler at du har gjort alt riktig. Du kan eventuell be Tise om hjelp til å forstå om du har gjort noe som er i strid med deres policy.
Å nekte å gi tilbake pengene kan føre til negativt omdømme for deg som selger på Tise. Dette kan påvirke fremtidige salg og din generelle troverdighet på plattformen.
Hvis kjøperen insisterer på refusjon, og dere ikke kommer til enighet kan dere bli enige om å ta saken gratis til mekling hos Forbrukertilsynet.
Det verste som kan skje er at du må refundere 400 kr.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 7.3.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
