Selger påstår at varen har en mangel - men det stemmer ikke!
Jente, 20
Jeg solgte tights på Tise og kjøper sier at den er løs rundt livet. Jeg oppga riktig størrelse på produktet, og det løse livet er sånn modellen er. Hun vil returnere den på bakgrunn av at størrelsen var større en forventet. Men jeg oppga riktig størrelse og ifølge Tise sine retningslinjer er ikke det et avvik, og at jeg derfor ikke kan ta retur. Hun ble sur men jeg sto på mitt. Noen timer senere sender hun meg bilde av noe som ser ut som en ødelagt søm, det ser ut som det er klippet. Den skaden er jeg veldig sikker på at ikke var der før jeg sendte den. Jeg føler sterkt at hun kan ha lagd skaden med vilje. Motivet for at hun kan ha gjort det med vilje er ganske sterk i og med at det opprinnelige problemet hun rapporterte var at den var større enn forventet og jeg sa nei til retur, også sender hun bilde av skaden noen timer senere som jeg er sikker på at ikke var der opprinnelig. Jeg er veldig redd for å ikke bli trodd på. Hva kan jeg gjøre og hva kan jeg forvente vil skje videre?
Svar
Hei Jente 20 år.
Det høres ut som en vanskelig situasjon, men du har gjort ting riktig ved å oppgi korrekt størrelse og følge Tise sine retningslinjer. Her er noen råd om hva du kan gjøre videre:
Hold deg til fakta
Siden du oppga riktig informasjon og produktet ikke hadde skade da du sendte det, står du sterkt. Gjør det tydelig at skaden ikke var der da du sendte varen.
Stil kjøper spørsmål
Spør henne om hvorfor hun først melder om mangler som bør være tydelig ved ankomst. Vør tydelig på at du finner det problematisk at hun først skriver om dette etter at hun klaget på noe annet. Dette kan gi deg mer innsikt i om det er en reell skade eller et forsøk på å få gjennom en retur.
Henvis til Tise sine retningslinjer
Tise har regler som beskytter selgere mot urimelige krav. Hvis du allerede har fulgt retningslinjene, har du ingen forpliktelse til å ta imot retur.
Stå trygt i beslutningen din
Hvis du er sikker på at skaden ikke var der ved sending, er det viktig å ikke gi etter for press. Forklar rolig at varen var i god stand da den ble sendt, og at du derfor ikke kan ta ansvar for skaden som har oppstått etterpå.
Hva kan skje videre?
Kjøper kan forsøke å kontakte Tise, men siden du har fulgt retningslinjene, er det lite sannsynlig at de vil tvinge deg til å gi refusjon. Det verste som kan skje er negative tilbakemeldinger fra kjøper, men så lenge du har vært ærlig og saklig, vil andre seriøse kjøpere forstå situasjonen.
Håper dette hjelper!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 6.3.2025
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål