Spørsmål og svar

Svindlet på Tise - hva kan jeg gjøre?

Gutt, 15

Jeg skulle kjøpe en jakke på Tise av en person, vi snakka litt på chatten inne på appen. Endte opp med å vippse 2049 kr. Og da skulle han levere den dagen etter, rett etter jeg vippsa slettet han brukeren sin på Tise og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, har nummer og mulig post nummer og jobb. Skal jeg anmelle til politiet? Svar kjapt

Svar

Hei Gutt 15 år.

Det var leit å lese at du har blitt svindlet av en uærlig person på Tise.

Du bør anmelde saken til politiet. Du bør gir politiet alt av informasjon du har om saken, det være seg alt om brukeren på Tise, vipps-nummeret du overførte pengene til, telefonnummer osv. Dette er informasjon som kan være med å identifisere personen. Det vil ofte ta litt tid før du får tilbakemelding fra politiet, men du må gjerne ta kontakt med dem etter hvert hvis du mener det tar for lang tid.

hjemmesiden til Tise skriver de følgende anbefaling hvis du har vært utsatt for svindel:

"Dersom du tror du har blitt utsatt for en svindel ønsker vi å hjelpe deg. Du kan rapportere den aktuelle brukeren direkte i appen via brukerens profil. Alternativt kan du sende oss en henvendelse via kontaktskjemaet vårt. Ta også med brukernavn på den andre parten og TiseID for handelen. Vi oppfordrer også å anmelde forholdet til politiet og vil da bistå med ytterligere informasjon ved forespørsel."

Uavhengig av om politiet hjelper deg eller ikke er det viktig å få det anmeldt, det kan være at de allerede har fått tidligere anmeldelser fra andre enn deg. Dersom du ikke får hjelp av Politiet eller Tise, og du kjenner navnet til motparten kan du ta saken til Forbrukertilsynet for mekling. Det er verdt å merke seg at meklingen er basert på frivillighet, deltar motparten ikke i meklingen må man eventuell klage videre til Forbrukerklageutvalget. Du finner all nødvendig informasjon her: Send inn klage - Forbrukertilsynet

Forbrukerrådet har laget en guide for hvordan du bør gå frem ved bruktkjøp du finner guiden her: Bruktkjøp – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)

Håper dette var til hjelp.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 16.2.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål