Kjøpt mangelfull kamera på Finn.no
Jente, 16
Jeg ble svindlet for 1550 kr for et digitalt kamera. Da jeg hentet det, hadde det ikke batteri, så jeg kunne ikke sjekke tilstanden. Etter å ha ladet det, oppdaget jeg røde striper på skjermen, og blitsen fungerte ikke. Selgeren sa at blitsen bare måtte skrus på i innstillingene, men etter fire timer med forsøk konkluderte jeg med at blitsen var ødelagt. Jeg informerte henne om feilene og ønsket å returnere kameraet, men hun nektet. Jeg sa at jeg skulle reise dagen etter, og hvis hun ikke aksepterte returen nå, kunne jeg ikke overlevere dette før etter ferien. På reisen fortsatte jeg å prøve å få blitsen til å fungere, men hun sa at jeg ikke kunne returnere kameraet fordi jeg hadde tatt det med på ferie, og hun kunne ikke vite om det var brukt. Hun sier at jeg kan klage på forbrukertilsynet, men hun sier at dette vil koste mer enn selve kameraet. Vi har hatt diskusjon gående i flere dager, og dette går virkelig ingen vei. Kan du forklare meg hva jeg bør gjøre?
Svar
Hei Jente 16 år.
Dette høres ut som en frustrerende situasjon.
Ifølge norsk kjøpslov har du rett til å få levert et produkt som samsvarer med det som er avtalt. Hvis kameraet har røde striper på skjermen og en ødelagt blits, og disse manglene ikke ble opplyst om før kjøpet, kan det regnes som en vesentlig mangel, og du har rett til å kreve prisavslag eller heve kjøpet.
Du bør sende en skriftlig klage til selgeren der du viser til manglene og dine rettigheter etter kjøpsloven. Be om et konkret svar på om hun vil akseptere en retur eller gi et prisavslag, og sett en tydelig svarfrist (for eksempel syv dager).
Kontakt Finn.no
I tillegg til å følge opp saken direkte med selgeren, kan det være lurt å rapportere selgeren til Finn.no. sin kundeservice. Hvis selgeren har oppført seg uærlig ved å ikke opplyse om de faktiske feilene ved kameraet, bør Finn.no informeres om dette slik at de kan vurdere å ta affære. Dette bidrar også til å forhindre at andre potensielle kjøpere havner i samme situasjon. Finn.no har mekanismer på plass for å håndtere useriøse selgere, og din melding kan bidra til å beskytte andre brukere.
Klageinformasjon
Om selger fortsatt nekter å ta tilbake kameraet etter at du har sendt en skriftlig klage, kan du vurdere å ta saken videre til Forbrukerrådet, som tilbyr gratis mekling mellom forbrukere og selgere. Det koster 255 kr å klage til Forbrukerrådet, i motsetning til hva selgeren hevder. Du kan ved registreringen også be om at den tapende part skal betale for gebyret du betalte ved registreringen.
For å styrke saken din, bør du også samle all dokumentasjon, inkludert kommunikasjonen med selgeren, bilder eller videoer av feilene, samt en kopi av annonsen. Dette kan hjelpe deg hvis saken går videre til Forbrukerrådet.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 4.10.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
