Privatperson solgte meg mangelfull kamera på Tise.
Jente, 16
Hei! Jeg kjøpte et digital kamera på tise, men da jeg gikk for å hente den, var det ikke ladet, og jeg kunne ikke sjekke tilstanden på den. Da jeg kom hjem så jeg at det var røde striper på skjermen, og det var flere bruksmerker. Jeg kontaktet selgeren for å returnere, men hun sa at hun ikke ville returnere fordi hun ikke hadde noe problemer med den før. Jeg la merke til at blitsen ikke ville funke heller, men hun sier at jeg skal søke det opp på YouTube og at det skjedde noen ganger. Men jeg har brukt timer på å få blitsen til å funke, men det går ikke. Jeg har oppfordret et prisavslag også, men hun nektet. Hva gjør jeg?
Svar
Hei Jente 16 år.
Når du kjøper et bruktprodukt fra en privatperson, gjelder kjøpsloven. Loven krever at varen skal være i den forventede tilstanden basert på annonsen. Siden kameraet har røde striper, bruksmerker og en defekt blits, kan dette anses som en mangel, spesielt hvis selger ikke har nevnt disse feilene.
Krav om retur eller prisavslag
Dersom varen ikke samsvarer med beskrivelsen, kan du kreve et prisavslag eller heve kjøpet og få pengene tilbake. Selv om du har prøvd dette tidligere, kan du sende en ny skriftlig forespørsel som beskriver manglene og refererer til dine rettigheter. Gi selgeren syv dager til å akseptere heving eller prisavslag, og informer om at du vil ta saken videre hvis det ikke skjer.
Dokumentasjon
Lagre annonsen, og hvis den er fjernet fra Tise, kontakt kundeservice for å få en kopi. Ta bilder og film feilene for å dokumentere dem.
Forbrukertilsynet
Hvis selgeren fortsetter å nekte både retur og prisavslag, kan du vurdere å ta saken videre til Forbrukertilsynet. Dette er en lavterskelordning for å få en rettslig vurdering, og det koster relativt lite å få saken behandlet. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne Siden du er under 18 år kan du be en av dine foresatte registrere saken på dine  vegne.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 30.9.2024
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål