Spørsmål og svar

Glemte å ta p-sprøyten til riktig tid. Kan jeg være gravid?

Jente, 20

Hei. Jeg trenger hurtig hjelp. Ok, så jeg har brukt p-sprøyte i et 1 år nå. Men i mars tok jeg den rundt 3 mars, og tok den igjen nå 30 mai. Var det 12 uker? Men siden tirsdag, Det vil si det enda ikke har gått 1 uke siden jeg har tatt, den, og jeg hadde nylig et samleie, noen timer siden. Funker sprøyta enda, eller skal jeg ta en angrepille fort??

Hei.

Jeg skjønner at du lurer. Så fint du spør oss her på ung.no.

Hvis du tok en p-sprøyte 3. mars, så skulle du egentlig ha tatt en ny sprøyte den 26. mai. Men du regnes fortsatt som sikker så lenge du får satt sprøyten innen 2 uker på overtid. Du var jo bare noen få dager for sen, så dette går helt fint.

Du trenger med andre ord ikke ta nødprevensjon.

Håper du fikk svar på det du lurte på. Ønsker deg alt godt:)

Hilsen helsesykepleier, ung.no

Besvart: 2.6.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål