Spørsmål og svar

Presentasjonen teller på karakteren, selv om læreren sa noe annet.

Gutt, 16

Hei! For cirka en måned siden ga læreren oss en presentasjon som skulle avgjøre vår engelsk muntlig karakter. Etter at alle hadde hatt presentasjonen ville hun at vi skulle ha en til presentasjon (helt lik, bare en annen stat), etter som hun mente at gjennomsnitt karakteren til klassen var fire. Dette provoserte mange og flere klagde. Vi fikk en uke på å fullføre denne presentasjonen, mens den andre fikk vi en måned på... Til slutt sa hun at det ikke blir karakter på denne presentasjonen (presentasjon nummer 2). Dette dobbeltsjekket jeg, med å spørre igjen, jeg spurte i tillegg om den har noe å si for den andre presentasjon. Det hadde den ikke. Så jeg lagde en mindre presentasjon, men som selvom svarte på oppgaven helt. Da jeg fikk karakteren tilbake så jeg at hun hadde trukket meg fra den andre presentasjon (presentasjon nummer 2). Jeg spurte tydelig om den presentasjonen hadde noe å si for karakteren fra den første, og hun sa nei. Er dette greit?

Svar

Hei!

Dere elever har rett til å vite hvilke oppgaver som skal bli vurdert, og etter hvilke kriterier, samt hva som skal telle for standpunktkarakteren til slutt.

Derfor tenker jeg at dere kan be læreren om en endelig avklaring her. Du kan også be kontaktlæreren din om hjelp til å finne ut av saken. Ofte kan dette være med på å rette opp i problemene ganske raskt.

Kanskje er det bedre med flere små innleveringer, slik at dere har tid til å forbedre dere mellom hver gang dere har presentasjon? Dere har rett til å vite hva dere mestrer, og råd om hva dere kan jobbe videre med. Og da er det lurt å ta dette stegvis, slik at dere elever har mulighet til å "jobbe med saken". Spør gjerne om dette også.

Lykke til!

Vennlig hilsen lærer/rådgiver, ungdomsskole, ung.no

Besvart: 10.3.2020

Oppdatert: 10.3.2020

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål