Spørsmål og svar

Har vi rett på ny vurdering av en prøve/få tatt prøven på nytt?

Jente, 16

Hei Vi har en lærer som er veldig opptatt av at hvis vi er fornøyde med karakteren vi får en prøvr gir hu oss muligheten til å ta ny vurdering uansett karakter. HUn mener at dette er en rett som alle elever har, men at lærere ikke liker å snakke høyt om dette. Er det sant? Fordi vi har også noen lærere sim ikke gir oss den muligheten, fordi det aldri har vært sånn på andre skoler de har jobbet på.

Svar

Hei!

Dere elever har rett på underveis-vurdering. Det betyr at elever kan vise fram en tekst eller en oppgave de skal levere, og få en vurdering på den. Da kan læreren for eksempel tipse om mer innhold, peke på grammatikk som har blitt feil, eller hjelpe med å forstå oppgaven bedre. Dette skal skje innen fristen for innleveringen.

Men lærere kan også velge å peke på områder eleven kan rette opp i etter at karakteren er satt. Dette gir i grunnen det samme resultatet som underveis-vurdering. Eleven vil også da måtte jobbe selv med det som har blitt feil eller kan forbedres. Ved neste innlevering kan læreren se om eleven har forbedret seg, eller om karakteren skal bli stående. 

Regelen om underveis-vurdering gjelder i alle fag, men ikke alltid på samme måte. I mat og helse, for eksempel, vil det ikke være naturlig å bake boller for første gang, og deretter gjøre det en gang til for å se om man ble flinkere til å bake boller. Da vil underveis-vurderingen gå mer på de generelle ferdighetene, som at man blir flinkere til å vaske opp, til å holde kjøkkenet rent mens man lager maten, at man lærte om gjær og kan overføre dette til neste gjærbakst, og så videre. 

I kroppsøving kan det bli mer konkret. Da kan man for eksempel ha første økt med basketball, hvor man lærer om reglene og øver seg. Neste økt har man også basketball, og så justerer læreren karakteren fra første økt ut fra hvor godt elevene har lært basketball-ferdighetene. Mens lagånd og innsats måles etter hver gang, og er mer generelt.

Som konklusjon kan vi si at elevene skal få undervisning i det som er nytt for dem, de skal kunne øve og forbedre seg, og så skal læreren gi tips og veiledning underveis. Om karakteren settes etter første eller andre innlevering skal ikke ha noen særlig betydning, dersom elevene har fått den veiledningen de har krav på før endelig karakter settes.

Kanskje dere kunne ta opp dette med vurdering og veiledning underveis i et klasseråd? Hvilke måter finnes, og hva passer dere elever best? Dette er et fint område for skolen å gi dere elevene medvirkning på også!

Lykke til!

 

 

Vennlig hilsen lærer/rådgiver, ungdomsskole, ung.no

Besvart: 29.4.2021

Oppdatert: 29.4.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål