Spørsmål og svar

Hva gjør jeg når jeg mangler legitimasjon for å hente viktige pakker?

Gutt, 20

Er trans, og har endelig fått endret navn i folkeregisteret. Venter fortsatt på brev nr. 2 for endring av juridisk kjønn, men dette kan nok ta lengre tid. Skal også endre statsborgerskap, til norsk, og deretter skal jeg altså bestille nytt pass. Problemet er det at jeg har bestilt to pakker som fremdeles er underveis, og disse er begge markert som rekommandert. Jeg må altså ha med gyldig legitimasjon for å hente disse. Har kun pass, har ikke lappen ennå, og ID-kort har jeg heller aldri hatt. Har pleid å bruke passet mitt som legitimasjon. Hva skal jeg gjøre nå? Jeg har kjøpt noen ganske dyre samler-kosedyr fra Kina!

Svar

Hei Gutt 20 år.

Gratulerer med navnendringen og prosessen videre! Når det gjelder situasjonen din med pakkene og legitimasjonen, er det noen alternativer du kan vurdere:

Hente pakkene før du leverer inn passet for oppdatering
Siden du fortsatt har passet, kan du prioritere å hente pakkene før du søker om nytt pass. På den måten unngår du problemer med å ikke ha gyldig legitimasjon når pakkene skal hentes.

Midlertidig legitimasjon fra politiet
Hvis du allerede har levert inn passet for oppdatering, kan du kontakte politiet og forklare situasjonen. De kan ofte utstede en midlertidig legitimasjon i forbindelse med passbehandling, noe som kan hjelpe deg med å hente pakkene.

Få noen andre til å hente pakkene
De fleste postkontorer tillater at en annen person henter en rekommandert pakke på dine vegne. Personen trenger en fullmakt fra deg og sin egen legitimasjon. Fullmakt kan ofte skrives for hånd, eller du kan bruke skjemaet fra Posten sin nettside.

Ta kontakt med postkontoret
Forklar situasjonen til postkontoret eller leverandøren. De kan ha spesielle løsninger for slike tilfeller, spesielt hvis du gir beskjed på forhånd.

Vurder en annen type legitimasjon
Hvis det haster, kan du vurdere å skaffe et nasjonalt ID-kort. Dette kan være enklere å få utstedt enn et nytt pass og gir deg en gyldig form for legitimasjon.

Håper dette hjelper, og lykke til med å hente pakkene og få ordnet resten av prosessene dine!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 14.1.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål