Klagesaksbehandling hos NAV og støtte til husleie
Jente, 20
Hei, jeg klagde på vedtaket som jeg mottok nylig fra nav i tråd med min søknad for stønad hjelp. Jeg fikk lite støtte for husleien. Greie er at jeg var sterkt uenig i vedtaket og derfor sendte jeg klage til nav kontoret. Men problemet nå er at jeg ble ikke oppdatert om min status angående klage selv om jeg ber min saksbehandler om det. I tillegg har det gått 23 dager siden jeg klagde på vedtaket. Jeg forventet å få svaret på klage tidligere enn nå, men nav og særlig saksbehandleren min har skuffet meg på en måte, og greie er at jeg er stadig bekymret for å miste min bolig siden husleien for november ikke blir fullstendig dekket ennå. Hva kan jeg gjøre nå slik at jeg kan opprettholde min bolig?
Svar
Hei, så fint at du tar kontakt med ung.no.
Du skriver at du fikk et vedtak om økonomisk støtte fra NAV som du har klaget på. Når har det gått 23 dager siden du klaget, og du har fortsatt ikke fått svar. Du har vært i kontakt med saksbehandleren din, men mangler fortsatt informasjon om status i saken.
Når Nav mottar en klage på sine vedtak, vil de i første omgang vurdere saken på nytt. Hvis du får medhold i klagen din, vil du få et nytt vedtak. Dersom du ikke får medhold, blir saken oversendt til NAV Klageinstans. Du skal i så fall få et brev fra NAV som beskriver hva som skjer videre. Du kan lese mer om klagerettighetene dine og saksgangen hos NAV her: https://www.nav.no/klagerettigheter. Saksbehandlingstiden hos NAV varierer, avhengig av hva slags stønad du har søkt om. Dersom du for eksempel har søkt om sosialstønad, skal du få brev om at saken er forsinket hvis du ikke mottar et svar innen 4 uker. Se NAVs oversikt over deres saksbehandlingstider her: https://www.nav.no/saksbehandlingstider. Hvis det har gått over 4 uker siden du sendte klagen, og du fortsatt ikke har hørt noe fra NAV, bør du sende en skriftlig påminnelse om saken og be om informasjon om når den kan ventes ferdig behandlet. Dersom du da ikke skulle høre noe innen rimelig tid, har du mulighet til å sende en klage til Sivilombudet på manglende svar.
Du skriver videre at du er bekymret for å miste boligen du bor i, fordi støtten du får utbetalt fra NAV ikke dekker hele husleien. Du spør hva du skal gjøre for å beholde boligen. NAV har plikt til å veilede deg om tjenester og stønader som du kan få. Du bør derfor ta kontakt med ditt lokale NAV-kontor og be om en veiledningstime. Les mer om NAVs veiledningsplikt her: https://www.nav.no/opplysning-rad-veiledning. Dersom du har lav inntekt og høye utgifter kan bostøtte fra Husbanken være en aktuell støtteordning, se video om bostøtte fra Husbanken her: https://www.nav.no/okonomisk-sosialhjelp. Dette kan du eventuelt ta opp i en veiledningstime med NAV. Bostøtte kan man søke om på Husbankens nettsider: https://www.husbanken.no/person/bostotte/.
Hilsen Sivilombudets barnegruppe i samarbeid med ung.no
Besvart: 4.12.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål