Spørsmål og svar

Jeg blir ikke kontaktet av NAV, hva gjør jeg?

Gutt, 20

Hei, har vært i konflikt med mitt lokale NAV kontor over lengre tid i år. Brudd på brudd av NAV sitt eget lovverk utallige ganger. Skulle få ny saksbehabdøer i januar. I starten av mai purret jeg siden jeg trodde de skulle ta kontakt med meg, noe de skulle gjort og har plikt til å gjøre, men gjorde ikke. Det tok rundt 5 uker å få et klart svar, jeg ringte 5 ganger til NAV telefonen, fikk samme beskjed hver gang. Så får jeg beskjed i starten av juni av en som jobber der om at min saksbehandler har sykemeldt seg før hun startet i jobben. Slik jeg forstår det så er det kun en behandler som har med unge under 30 å gjøre der jeg bor. Nå er det august og neste uke er det 8 måneder med 0 kontakt fra NAV. Hva er løsningen egentlig? NAV tar ikke ansvar, NAV har ingen system for å løse dette, jeg har ingen å klage til.

Svar

Hei, og takk for at du skriver til oss.

Dette høres ikke greit ut, og vi forstår at du reagerer.

Vi tenker at du bør ringe NAV på nytt, slik at du kan be om å få snakke med leder ved NAV kontoret. Dette tenker vi er leders ansvar.

Dersom dette ikke fører frem, så kan du ta kontakt med oss, og be om å få snakke med NAV direktøren i det fylket du bor i.

Du kan også sende inn serviceklage (klage på service).

Du kan klage til Sivilombudet hvis du mener å ha vært utsatt for urett eller feil fra den offentlige forvaltningen. Dette kan for eksempel være hvis du mener at et vedtak eller en avgjørelse er feil, eller at saken din har vært behandlet på en uriktig eller uforsvarlig måte. Det er gratis å klage. Les mer på https://www.sivilombudet.no

Vi håper at din kontakt med NAV kontoret bedrer seg fremover, og at dere får til et godt samarbeid.

Med vennlig hilsen

NAV, i samarbeid med ung.no

Besvart: 5.8.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål