Spørsmål og svar

Er det normalt med mellomblødning selv om jeg ikke har ny sexpartner?

Jente, 15

Hei! Jeg har gått på både p stav og p piller samtidig, men tok ut p staven for en stund siden. Har etter det gått på p pillene mercilon, men har hoppet over sukkerpillene en del ganger. Siste brett tok jeg sukkerpillene fordi jeg hadde starta å blø her og der. Stoppet å blø etter sukkerpillene, og er nå to uker inn på det nye brettet, men fikk plutselig «mensen» i går og har det fortsatt. Har samleie noen ganger flere ganger i en uke, og noen ganger flere på en dag. Hadde samleie sist i går, og har bare hatt det med en person i flere mnd. Er dette normalt?

Hei jente 15 år.

Først vil jeg veldig gjerne spørre deg om hvorfor du hadde p-stav og p-piller samtidig? Det er ikke nødvendig med begge deler - så fint at du har tatt ut p-staven nå.

Du bruker Mercilon p-piller og har hoppet over mensen ved å hoppe over sukkerpillene flere ganger. Det er helt greit p gjøre det, men man bør for mensen hver tredje gang. Hvis ikke er det risiko for å få mellomblødninger sånn som du har fått.

Det kan være sånn at man får en blødning innimellom selv om man har tatt pillene som man skal. Noen ganger er det ingen grunn til slike blødninger men andre ganger er det for eksempel seksuelt overførbare sykdommer som er grunnen.

Jeg synes du skal ta en tur til helsestasjon for ungdom eller fastlegen din for en sjekk uansett siden du har hatt disse blødningene. Det er lurt å gjøre nå.

Vennlig hilsen helsesykepleier i samarbeid med ung.no

Besvart: 25.11.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål