Spørsmål og svar

Hva gjør jeg med regningen jeg har fått?

Jente, 19

Hei, jeg lagde i januar i år en dyreforsikring for hunden min. Jeg ventet på å få info på epost om hvordan jeg skulle begynne betalingen men fikk ikke det hverken i posten og fant det ikke på epost, etter det fikk jeg ikke noen regninger og fikk ikke kontakt for å spørre om dette. Med alt som har skjedd i år glemte jeg alt dette. Nå har jeg fått brev om at forsikringen min gikk ut den 8. april og info om hvordan jeg kan betale, det var 3700kr. Den månedlige betalingen jeg skulle ha på forsikringen var bare rundt 300 kr. Jeg var ikke klar over dette og er nå veldig stressa over at jeg skylder dem så mye og at jeg ikke har oppdaget det før nå. Hva gjør jeg? skal jeg bare betale den ? Bør jeg kontakte dem i tillegg for å forklare situasjonen? Bør jeg kontakte banken min også? Mister jeg forsikringen selv om jeg betaler nå eller gjenopprettes den om jeg betaler? Jeg går utifra at jeg betaler mer nå enn jeg skulle fordi jeg ikke betalte i tide, og jeg har vondt i magen over dette....

Svar

Hei

Det er forsikringsselskapets ansvar å sende ut regning på forsikring. I noen tilfeller avtales det trekk rett fra konto. Dersom betaling skulle skje ved at de belastet din konto, skal du ha skrevet under på det. Dersom det ikke var dekning på konto ved forfall er det vanlig å sende ut en purring. Det er vanskelig å vite hva som har skjedd her, men det skal i utgangspunktet ikke være sånn at du må etterspørre regningen.

Siden du skulle ha betalt kr 300 per måned, kan det være at forsikringspremien på kr 3.700 dekker forsikring for ett år. I brevet du har fått bør det stå hva kravet dekker og hvor lenge forsikringen gjelder for når du betaler.

Dersom du ikke får noen god forklaring i brevet du har fått vil jeg anbefale deg å ta kontakt med forsikringsselskapet. Da kan du finne ut om de har sendt ut regning til deg tidligere, hvor og hvordan de eventuelt har sendt den, og hvor lenge forsikringen gjelder for når du betaler. Dersom de har sendt deg regning for et år, kan du be om å få delt den opp i halvårlige eller kvartalsvise terminer.

Dersom forsikringsselskapet har unnlatt å sende deg regning, skal de ikke kreve ekstra gebyrer for sen betaling.

 

Hilsen Husbanken i samarbeid med Ung.no

Besvart: 30.4.2020

Oppdatert: 30.4.2020

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål