Hva skal jeg gjøre når jeg får purring på et regning jeg har betalt?
Gutt, 19
Hei, i januar bestilte jeg en prisvurdering av bilen min hos autorate.no. Jeg visste lite om at dette kostet 2150kr. Etter jeg fikk regninga så betalte jeg den innen fristen og håpte jeg var ferdig med det. For noen dager siden fikk jeg purring på denne regningen, noe jeg er veldig uenig i, nettopp fordi jeg vet og kan bevise at jeg har betalt innen fristen. Jeg har lest meg litt opp og funnet ut at slike nettsider som tilbyr denne tjenesten bør man styre unna, men det er litt for sent nå. Jeg har sent inn ett angreskjema der det står at jeg er uenig i å betale regninger fra dem. Hva annet skal jeg gjøre? Betale alle purringer som kommer? Eller bare overse dem?
Svar
Hei
Du skal ikke betale en regning to ganger. Noen ganger tar det litt tid å registrere at et beløp er betalt. Det kan derfor hende at purringen ble sendt rett før det ble registrert at pengene var mottatt.
For å være sikker bør du se på kontoutskriften din og kontrollere at beløpet har gått ut av kontoen din og er sendt til riktig firma med riktig referansenummer/KID.
Når du har kontrollert at beløpet er betalt som avtalt, ville jeg ha sendt en melding og gitt beskjed om at du har betalt.
Selskapet kan ikke kreve at du betaler beløpet på nytt dersom du har betalt det du skal til riktig oppgitt adresse. For å få inn penger som noen nekter å betale, må firmaet legge fram bevis på at du ikke har betalt. Så lenge du har bevis på at du har betalt vil de ikke komme noen vei.
Jeg håper det er en misforståelse og at du ikke får flere krav om betaling. Hvis du får det bør du altså bare gi en melding tilbake om at du har betalt.
Hilsen Husbanken i samarbeid med Ung.no
Besvart: 31.5.2020
Oppdatert: 31.5.2020
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål