Spørsmål og svar

Faktura fra Sonans er betalt, men sendt til inkasso likevel – hva gjør jeg?

Jente, 19

Hei! Jeg har betalt fakturaen til sonans privatgymnas for forrige halvår, men fikk en ny faktura og starta å få inkasso for den. Jeg kontakta kreditor AS om det og de sa at jeg må kontakte sonans siden det er de som har sendt meg 2 fakturaer. Jeg kontakta læreren min og han sa at jeg må snakke med rektor. Gjorde det, hun beklaga seg og sa at hun skal se på det. Spurte på mail igjen om hun har sett på det, men fikk ingen svar. Det har gått et halvår til og hun har enda ikke fjernet den. Skaffa meg mobil nummeret hennes gjennom sonans nettsiden og sendte melding for 2 dager siden om at jeg får fortsatt inkasso og meldinger om fakturaen, men fikk som vanlig ingen svar. Hva er det jeg skal gjøre? Skal jeg anmelde dem? Er så lei og vet ikke hva som er rett eller galt eller hva jeg kan gjøre..

Svar

Hei, og takk for at du deler dette, det høres frustrerende ut. Det er helt forståelig at du begynner å bli usikker på hva du kan gjøre videre.

Du har allerede gjort mange riktige grep, men siden saken fortsatt ikke er løst, kan det være lurt å ta noen tydelige steg videre.

Slik jeg forstår det, har du betalt fakturaen fra Sonans for forrige halvår, men har likevel mottatt en ny faktura for samme periode, som nå også er sendt til inkasso.


1. Klage skriftlig til Sonans

Dersom du mottar en faktura du mener er feil, er det viktig at du sender en skriftlig klage til avsenderen, i dette tilfellet Sonans. Forklar hvorfor du mener fakturaen er uriktig, og legg ved dokumentasjon, som for eksempel kvittering eller kontoutskrift som viser at den allerede er betalt. Det er Sonans som har bevisbyrden for at de har krav på beløpet de nå fakturerer deg.


2. Klage til inkassoselskapet

Dersom kravet likevel går til inkasso, bør du sende en e-post til inkassoselskapet, og legge ved kopi av klagen du har sendt til Sonans. Når et krav er bestridt, altså at du er uenig i det, skal det som hovedregel ikke drives inn, med mindre det er åpenbart at du faktisk skylder pengene. Vær imidlertid oppmerksom på at du kan pådra deg forsinkelsesrenter dersom det viser seg at kravet er gyldig.


3. Be om bekreftelse fra inkassoselskapet

Det kan også være lurt å be inkassoselskapet om en skriftlig bekreftelse på at kravet er satt i bero eller avsluttes, inntil saken er avklart.

Håper dette kan hjelpe deg litt vei og at du finner en løsning med Sonans.




Vennlig hilsen Forbrukerrådet i samarbeid med Ung.no

Besvart: 12.5.2025

Oppdatert: 26.5.2025

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål