Legekontoret sendte regningen min til inkasso uten å sende faktura først
Gutt, 20
Hei, en liten rar situasjon her. Var hos legen for en stund siden, gikk til automat for å sjekke egenandel, kom ingen ting, ventet i venterommet i 20 min før jeg gikk til resepsjon og sa "Hei, jeg ser ikke egen andelen min?". Da sa dem at maskinen ikke funket og at de kom til å sende meg fakturaen i post uten faktura gebyr. Jeg fikk ALDRI og har fortsatt ikke fått fakturaen, selv etter å ha ventet i 3 uker. Da gikk det litt i glemme boksen også dro vi på hytta. Når vi kom hjem var et en inkassovarsel som lå i post kassen, men ikke fakturaen, bare varselet. Så på fristen på inkasso varselet og fant ut at det var over så jeg hev meg rundt å betalte den med en gang men saken gikk fortsatt til inkasso og jeg betalte den med en gang. Jeg driter egentlig veldig hardt i pengene men jeg lurer på, siden endring i inkasso regler. Slettes betalingsanmerkningen min siden jeg har gjort opp for meg? Eller må jeg faktisk gå til rettssak? PS: Jeg har dokumentert alt, til og med navn til hu i resepsjon
Svar
Hei Gutt 20 år.
Det høres ut som en utfordrende situasjon. Her er noen skritt du kan ta for å håndtere dette:
Kontakt inkassoselskapet
Ta kontakt med inkassoselskapet skriftlig som sendte varselet, og forklar situasjonen din grundig. Send dem all dokumentasjon du har, inkludert korrespondanse med legen og kvittering for betalingen. Be om at betalingsanmerkningen blir slettet, ettersom du har betalt beløpet umiddelbart etter at du ble klar over problemet. De skal veilede deg hvordan du sjekker om anmerkningen er fjernet. For det meste bør en grundig forklaring med tilstrekkelig dokumentasjon være tilstrekkelig for å få fjernet en betalingsanmerkning.
Legen
Et selskap er forpliktet til å sende en faktura før de kan sende et inkassovarsel. Dersom legekontoret ikke kan dokumentere at fakturaen ble sendt på en forsvarlig måte, har de ikke rett til å kreve betaling utover hovedfakturaen. Det er viktig at selskapet følger de nødvendige prosedyrene for å sikre at kunden har mottatt fakturaen før inkassotiltak settes i verk. Er dette ikke gjort i henhold til regelverket, kan du kreve det du har betalt for mye refundert.
Du kan lese mer om gremgangsmåten her: Inkasso – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 16.8.2024
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål