Spørsmål og svar

Fedex purrer, men jeg har allerede betalt. Hva kan jeg gjøre?

Jente, 20

Bestilte Fikk tollregning på 167. Fikk uka etter betalt enda en regning, samme beløp og samme fraktbrev. Klagde på dette og fikk aldri svar. Bare en purring. Til slutt ga jeg opp å betalte. To uker senere får jeg inkassovarsel og de sier de ikke har fått betalingen. Jeg har ringt dnb og de kan også bekrefte, den er betalt.. og riktig konto nr til bedriften. Frister nesten å prøve betale på nytt, ikke verdt pengene men kjemper for saken min. Nesten bedre å bare la dem sende til inkasso? Bare bestride den, bevisene er jo så åpnebare? Skjer det at man betaler men de påstår du ikke har betalt? Og om man klager på en faktura så skal de i utgangspunktet stoppe prossessen. Vil klage til forbrukerådet, dette er da Fedex som leverer pakker så vet ikke hvilken katogeri. Hva bør jeg gjøre? Betale på nytt eller bare vente og bestride faktura til inkasso da Fedex har ubrukelig kundeservice som gir f i betalingsbevis. Forrige faktura registrerte de. Betalte nå via mobilbank betaling.

Svar

Hei!

Siden du allerede har betalt, og kan bevise dette, så kan du fortsette å si deg uenig i fakturaen du har fått. Det vil tross alt være veldig kjedelig å betale dobbelt for én og samme tjeneste.

Når du sier deg uenig i/bestrider en faktura, så må Fedex i utgangspunktet legge saken på vent, fram til den er avklart og løst. Dessverre hender det av og til at et selskap sender en faktura til inkasso, selv om den er omtvistet. Dersom dette skjer med deg: Gi beskjed til inkassoselskapet, så raskt som mulig, om at kravet er omtvistet. Et inkassoselskap har ikke lov til å kreve inn et omtvistet krav, siden dette er brudd på god inkassoskikk.

Dersom Fedex deretter mener at de fortsatt har krav på pengene, må de eventuelt ta saken til forliksrådet for å få saken vurdert og avgjort der.

Det er alltid bra å kunne bevise at du har betalt. Ta gjerne screenshot av transaksjonen/betalingen fra nettbanken din, som du kan vise fram til Fedex og evt. inkassoselskap.

Lykke til, så håper jeg dette blir løst så raskt som mulig!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 12.6.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål