Spørsmål og svar

Har fått en for høy faktura. Hva kan jeg gjøre?

Gutt, 19

Hei. Jeg fikk en regning hos et firma jeg hadde et abbonement hos. På regningen ble jeg trukket for dobbelt så mye som jeg skulle betale, fordi det sto jeg hadde betalt for to abbonement (har regning og der står det bare ett) så jeg sendte mail og spurte om dette var en feil. Har ikke fått svar og dette var da 3 dager siden. Jeg endte opp med å betale siden fristen nærmet seg, og jeg Ville ikke at dette skulle gå til inkasso. Har sendt mail flere ganger men ikke fått svar. På nettsiden gjorde de det klart at de ville gi svar innen en dag. Hvordan tar jeg dette videre? Takk for svar

Svar

Hei!

Du skal selvsagt ikke betale mer enn hva du har avtalt med dette firmaet. Dersom et firma sender deg en høyere faktura enn avtalt, kan du i utgangspunktet gjøre følgende:

-Betal det beløpet du mener er riktig
-Gi beskjed til firmaet om hvorfor du er uenig i resten av beløpet

Dersom firmaet sender resten av beløpet til inkasso, er det viktig at du gir beskjed til inkassoselskapet om at du er uenig. Et inkassoselskap har i utgangspunktet ikke lov til å kreve inn en regning du har sagt deg uenig i.

Jeg forstår det slik at du har uansett har betalt inn hele regningen, og at du ønsker å få tilbake halvparten. Problemet er at firmaet ikke svarer på klagene dine. Du kan forsøke å sende inn saken din mekling hos Forbrukertilsynet. Dette er gratis. Forbrukertilsynet vil da forsøke å kontakte firmaet for å forhandle fram en løsning.

Her er en lenke til hvor du kan sende inn saken:

Klag til Forbrukertilsynet - Forbrukertilsynet

Lykke til!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 24.7.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål