Hvordan foregår muntlig eksamen? Må jeg huske alt, helt fra 1. klasse?
Jente, 14
Hei, jeg har akkurat begynt i 10. Klasse og skal ha eksamen til våren. Jeg er veldig nervøs for muntlig eksamen og har noen spørsmål om det. Hvis jeg kommer opp i f.eks samfunnsfag, får jeg ett tema jeg skal snakke om eller er det alt vi har lært siden 1. Klasse? Og hvor detaljert er det? Får jeg masse detaljerte spørsmål eller skal jeg snakke fritt? Hvordan fungerer matte muntlig? Og i engelsk/fremmedspråk, får jeg spørsmål om grammatikk eller skal jeg bare snakke språket? Er redd for å ikke kunne nok eller at jeg ikke husker alt til eksamen sånn at jeg må lese på alt. Gjør det bra på prøver(5-6) og gjør alltid lekser og sånt, men husker ikke så mye i lengden, i hvertfall ikke så detaljert om det.
Svar
Hei!
Muntlig eksamen styres av den enkelte skole, så her kan vi ikke gi et veldig nøyaktig svar. Det kan derfor være lurt å be lærerne om å få se eksempler på oppgaver som har vært gitt tidligere, og kanskje dere kan få øve på å lage besvarelser også? Det som kommer under, er bare noen tenkte eksempler:
Noen skoler jobber slik: Det lages et visst antall oppgaver (ikke flere enn to elever kan få samme oppgave), med temaer som elevene skal lage en presentasjon om. Elevene trekker en slik oppgave hver, og jobber med dette hele dag 1. Dag 2 får elevene en oppgitt tid (i normal skoletid) for når eksamen skal foregå (på 30 minutter tilsammen, som regel).
Temaet kan være "Bærekraftig utvikling" i samfunnsfag, for eksempel. Da kan eleven trekke inn ulike emner fra faget, som demografisk utvikling, hvordan ressurser er fordelt i verden, og hvordan verden jobber sammen om klima-avtaler, for eksempel, og prøve å besvare en problemstilling som de lager selv (eks: Hvordan får vi til Bærekraftig utvikling?). Elevene får lov til å snakke om emnet sitt i ca. 10 minutter, og da bruker de gjerne en PowerPoint med stikkord og bilder på, for eksempel. Deretter kan eksaminator (faglæreren din) og sensor (en lærer fra en annen skole) stille spørsmål om presentasjonen. Da må eleven kunne snakke om innholdet uten å ha presentasjonen oppe. Dette tar også ca. 10 minutter. Til slutt kan eleven få spørsmål fra pensum i faget, ettersom hva dere har arbeidet med i 8., 9. og 10. klasse. Ofte henger kunnskapen sammen, og da er det stort sett det dere har jobbet med i 10. klasse som er "pensum" for muntlig. Karakteren på det eleven har "prestert", settes umiddelbart etter at prøven er ferdig. Som regel kommer elevene tilbake til skolen etter at alle er ferdig med muntlig, og får vite karakteren og hvordan de er vurdert da - en og en elev.
Det kan være samme "organisering" av muntlig i matte og språk også.
I matte er det ofte slik at dere skal vise mest mulig av det dere kan i faget, gjennom å "regne" dere igjennom en slags fortelling. Det kan for eksempel være slik at eleven trekker en oppgave hvor det skal planlegges en ferietur til utlandet. Da kan eleven for eksempel regne med vei, fart og tid, valuta, rabatter på handlevarer, tegne et "fantasibasseng" med ulike former i (sirkler, rektangler, regne volum på vann, osv.), budsjett og regnskap for turen, og så videre. Får eleven til statistikk om turisme, eventuelt regne ut sannsynlighet for at en treffer på andre nordmenn på turen, er det ypperlig! Det går sikkert an å finne andre ting å regne ut, også. I presentasjonen kan eleven ha regnet ut alt på forhånd - vis utregningen, og så forklare hvordan det er gjort til eksaminator og sensor.
I språk gis det gjerne et tema; engelsk kan være "War and Peace", "Love and Friendship", og i 2.fremmedspråk kan det for eksempel være å fortelle om hjemplassen sin til en turist, beskrive et land og hva en kunne tenke deg å se der, eller om fritidsaktiviteter en holder på med, og så videre. Det kan være at det er noen grammatikkspørsmål i engelsk og 2. fremmedspråk, eller lesing av, og prate om ukjent tekst, men hoveddelen går også i disse fagene til presentasjon og til spørsmål om presentasjonen.
Det er ikke alltid så farlig om du gjør feil i språk, bare de som lytter forstår hva det er du vil formidle. Og hvis du hører at du gjør en feil, er det bare å rette på seg selv - det gir pluss-poeng!
Poenget for alle eksaminatorer (les: læreren din) er å få fram de kunnskapene som hen vet at du har. Spørsmålene som stilles, skal gi deg mulighet til å vise det du kan, og er ikke for å "sette deg fast". Hvis du gjør det skikkelig bra, kan det hende du får noen vanskeligere spørsmål til slutt, for å avgjøre om de skal gi deg en høyere karakter.
Muntlig eksamen er som regel en veldig spennende, men fin opplevelse. De fleste gjør det like godt som, eller bedre enn standpunkt. Og hvis det ikke går helt som planlagt, så er dette en god øvelse til seinere eksamener.
Lykke til med 10.klasse!
Vennlig hilsen lærer/rådgiver, ungdomsskole, ung.no
Besvart: 8.9.2020
Oppdatert: 8.9.2020
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

