Hva kan vi gjøre når dusjen er ødelagt og utleier er passiv?
Jente, 19
Hei jeg bor i én kommunalbolig fra Boligbygg sammen med moren min som er MS syk. Boligen er på mitt mors navn, men jeg får lov til å bo der. Boligen har et bad med ødelagt dusjkabinett. Det lekker vann fra dusjslange og dusjhode mangler.Vi får derfor ikke brukt dusjen fordi dusjkabinettet er ustabil og det lekker vann ut av dusjslange. Vi har klaget og reklamert, men Boligbygg gjør ingen ting for å hjelpe vi har ventet i 8 måneder nå. Vi pleier å fylle på vann i en bøtte og bruker en kopp for å dusjer manuelt. Har vi noen rettigheter og har boligbygg noe plikt til å hjelpe oss, slik at vi får én fungerande dusj? Kan vi klage noe sted på boligbygg? Er takknemlig for svar.
Svar
Hei
I utgangspunktet er det leietaker som har vedlikeholdsansvaret for dusjhode, dusjslange og blandebatteri. Dersom dette er problemer som har oppstått underveis i leieforholdet, er det deres ansvar å vedlikeholde det. Dere må også stå for utskiftning av mindre komponenter, så lenge det er å anse som en del av vedlikeholdet, for eksempel pakninger eller filtre. Dersom selve blandebatteriet er i så dårlig forfatning at det må skiftes ut, er det utleiers ansvar å sørge for det.
Har derimot problemene vært der hele tiden, og de ikke var synlige på visning, kan det være snakk om en mangel i husleielovens forstand.
Så lenge det ødelagte dusjkabinettet er å anse som en mangel, og dere har reklamert på mangelen, kan dere kreve at utleier skal rette mangelen. Dere kan også gi utleier en frist til å rette, og informere om at dersom utleier ikke retter, vil dere selv sørge for at mangelen utbedres - for utleiers regning.
Dersom dere blir nødt til å sørge for retting selv, og ser dere nødt til å holde tilbake husleie for å få dekket kostnaden, må dere deponere det tilbakeholdte beløpet dersom utleier er uenig i deres rett til å holde tilbake husleie. Pengene må forbli deponert fram til dere blir enige med utleier om hvor pengene skal gå, eller fram til det foreligger en rettskraftig avgjørelse med virkning som dom.
Det kan derfor være hensiktsmessig å klage saken inn for Husleietvistutvalget (HTU) først som sist, for å kreve fastsettelsesdom. HTU kan avgjøre hvorvidt det er en mangel som utleier plikter å rette, og de kan avgjøre at dersom utleier ikke retter, kan dere holde tilbake en sum fra husleien tilsvarende kostnaden dere pådrar dere ved selv å rette.
Hilsen Leieboerforeningen i samarbeid med ung.no
Besvart: 1.12.2020
Oppdatert: 1.12.2020
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål