Spørsmål og svar

Selger sier jeg mister angreretten om jeg tester stolen jeg skal kjøpe

Annet, 20

Jeg skal kjøpe en stol som koster en god del. Jeg vet ikke helt om jeg kommer til å like den eller ikke og dersom jeg ikke liker den vil jeg gjerne benytte angreretten min innen 14 dager for å returnere produktet. Jeg har spurt selgeren og de sier at jeg ikke kan benytte angreretten min dersom jeg tester produkter ettersom et par deler må settes sammen før den kan tas i bruk. Er det sant at de kan frata åpent kjøp dersom jeg setter den sammen og ser om den fungerer bra? Det virker ganske dumt å ha angrerett på en vare som ikke fungerer før den er satt sammen, men dersom du setter den sammen mister du angreretten. Jeg lurer også på hvor mye de må betale i frakt dersom jeg skal returnere den, men det er ikke noe de svarer på.

Svar

Hei!

Hvis du kjøper noe fra nett, telefonsalg, eller andre typer "fjernsalg", har du som hovedregel angrerett på 14 dager på det du har kjøpt. Før du bruker angreretten din, gir loven deg anledning til å undersøke egenskapene og funksjonen til stolen. Du har altså lov til å undersøke stolen på samme måte som du kunne gjort dersom du skulle gått i butikken for å undersøke og prøve den. 

Dersom du undersøker stolen mer enn nødvendig, kan det hende at den faller i verdi. Du mister ikke angreretten din, men selgeren kan trekke fra et beløp når de skal betale tilbake kjøpesummen. Hvis selgeren mener at du har undersøkt stolen mer enn det som er nødvendig, og dermed at det må trekkes fra et beløp, må selger bevise dette. 

Hvis du bruker angreretten din, må du i utgangspunktet betale frakten for å sende stolen tilbake, så fremt selgeren har opplyst om dette på forhånd. 

Hvis du skal kjøpe stolen i fysisk butikk, vil det bli annerledes. Da har du ikke angrerett, men mange butikker pleier å ha ordninger som "åpent kjøp" og lignende. Dette er ikke bestemt av noen lov, så da er det butikkens regler og vilkår som bestemmer hva du har rett på og ikke. 

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

 

Besvart: 15.2.2021

Oppdatert: 15.2.2021

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål